Publicerad: 2022-12-21

Kenneth Bodin utsedd till ledamot i Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien

NYHET Kenneth Bodin, vd för Algoryx och under många år verksam vid Umeå universitet, har valts in som ledamot i Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA.

Text: Sara-Lena Brännström

Kenneth Bodin var med och startade IT-företaget Algoryx som avknoppades från Umeå universitet 2007. Han var anställd vid universitetet i 33 år och är numera anknuten som gästforskare till Institutionen för datavetenskap. Han sitter även i styrelsen för Innovationskontoret.

Nu är han en av 39 framstående forskare och experter som i år valts in som nya ledamöter i Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA.

– Det är hedrande och glädjande. Det är en bekräftelse på att något man har gjort har varit bra, säger Kenneth Bodin.

1300 ledamöter i IVA

IVA är en fristående akademi med uppgift att främja tekniska och ekonomiska vetenskaper och näringslivets utveckling. De cirka 1300 svenska ledamöterna är fördelade på tolv avdelningar. Den Kenneth Bodin har valts in i heter Teknikens grunder och gränsområden.

Uppdraget är för livet, men det betyder inte att Kenneth Bodin har tänkt luta sig tillbaka.

– Det är ett väldigt starkt nätverk och som jag ser det en av landets viktigaste plattformar för att jobba med framtidsfrågor. Kopplingen mellan teknik- och ingenjörsvetenskap och framtidsfrågor har blivit enormt mycket starkare på senare tid. Avståndet mellan grundforskning och samhällsrelevans har minskat. Då är det viktigt med kompetens, säger han.

Efterlyser fler civilingenjörer

Kenneth Bodin anser att det behövs fler utbildade civilingenjörer och mer teknikvetenskaplig forskning i norra Sverige. Han brinner särskilt för att skapa ett större intresse för teknik och naturvetenskap i de unga åldrarna.

– Nu minskar till exempel intresset för teknik och naturvetenskap på gymnasiet. Det är väldigt oroande och något vi behöver vända på, säger han.

IVA har sedan tidigare flera ledamöter med koppling till Umeå universitet, bland andra Erik Elmroth, Virginia Dignum och Emmanuelle Charpentier.

Läs mer om IVA

Hela listan på nya ledamöter i IVA