Publicerad: 2016-08-29

Kickoff för Bitstream II

NYHET Svensk-norska projektet Bitstream II har nyligen haft kickoff. Projektet ska verka för digitalisering av offentlig verksamhet.

Institutionen för informatik är en av de drivande aktörerna i svensk-norska projektet Bitstream II som ska verka för digitaliseringen av offentliga tjänster. Projektet har fått ett anslag på 2,34 miljoner euro, motsvarande 21,6 miljoner kronor, under 2016 – 2019.

Läs mer på projektets webb Bitstream II.

Nyligen samlades de deltagande parterna, se bilden, till en kickoff och ett första sammandrag inför det kommande arbetet.

Projektet Bitstream II är en fortsättning på Bitstream, och är ett svensk-norskt projekt finansierat av Botnia-Atlantica, som är ett gränsöverskridande program som finansieras av EU:s regionala utvecklingsfond. Deltagare från Sverige är Institutionen för informatik vid Umeå universitet, Umeå kommun, Norsjö kommun, Åsele kommun och Länsstyrelsen i Västerbotten. Från Norge ingår Bodø kommun, Hemnes kommun, Nord universitet, Handelshögskolan, Bodø, och Statens Innkrevingssentral, Mo i Rana.

Bilden ovan: Deltagare på bilden, från vänster sittande: Christer Bruheim, Hemnes kommun, Bjørn Inge Furunes, Bodø kommun, Mikael Söderstrøm, Umeå universitet, Susanna Lanz, Länsstyrelsen i Västerbotten.

Bakre raden, från vänster: Widar Aakre, Statens Innkrevingssentre, Mo i Rana, Katarzyna Wikström, Norsjö kommun, Dan Gideonsson, Umeå kommun, Inger Johansson, Norsjö kommun, Kennet Johansson, Länsstyrelsen i Västerbotten, Terje Fallmyr, Nord universitet, Ulf Hedestig, Umeå universitet, Daniel Skog, Umeå universitet, Amund Eriksen, Hemnes kommun, Tony Johansson, Åsele kommun, Kjell Ellingsen, Nord universitet, Kari Lillebjerka, Hemnes kommun, Robert Borgén, Åsele kommun, samt Thomas Forsberg, Umeå kommun.
På bilden saknas Anna Croon Fors, Umeå Centrum för Genusstudier, samt Nils-Petter Grenholm, Åsele kommun.

Redaktör: Mikael Hansson