Publicerad: 2009-03-13

Kiruna - Gruvan och Staden – ett konstnärligt forskningsprojekt

NYHET Gruvan och Staden är ett forskningsprojekt som bedrivs av Konsthögskolan vid Umeå universitet i samarbete med Konsthögskolan i Tromsö. Men det är också en föreläsningsserie och diskussion som alla Kirunabor är välkomna att delta i.

– Projektet utgår från den unika situation staden befinner sig i. Kiruna är en stad som ska genomgå en stor förändringsprocess och som domineras av gruvan och det mäktiga omgivande landskapet. Vårt fokus ligger på det offentliga rummet och dess möjlighet att skapa och bevara en kulturell identitet, säger Ingo Vetter, professor vid Konsthögskolan vid Umeå universitet.

Under tiden 15 – 21 Mars 2009 kommer studenter från Sverige och Norge tillsammans med internationella experter från USA och Europa, att utforska Kiruna som stadsmiljö. De kommer att undersöka betydelsen av ”idealstaden” (Kirunas ursprungliga stadsplanering), samt dess relation till kulturlandskapet, industrin och människan.

Studenternas arbeten under kursen tar sin utgångspunkt i konstnärliga forskningsmetoder, som kan sägas ligga mellan lokal expertis, internationell konstnärspraxis och kritisk arkitekturkunskap.

Frågorna kommer att särskilt belysas genom tre offentliga föreläsningar med åtföljande diskussioner. De boende i Kiruna inbjuds att diskutera med både lokala och gästande experter, under rubrikerna:

1 The ideal city and the idyllic landscape

Tisdag 17 mars, kl 18:00 Föreläsare: Curt Persson (Norrbottens museum, Luleå) Erik Knutzen (Center for Land Use Interpretation, Los Angeles)Ragnhild Svonni (Sametinget, Kiruna)
Moderator: Åsa Sonjasdotter (Konsthögskolan, Tromsø Universitet)

2 Designing transformation

Torsdag 19 mars, kl 18:00 Föreläsare: Lina Näsström (Kiruna kommun) Anke Hagemann (An Architektur, Berlin) Anders Wilhemson (Wilhemson arkitekter, Stockholm)
Moderator: Ingo Vetter (Konsthögskolan, Umeå universitet)

3 Art for Kiruna

Lördag 21 mars, kl 18:00 Föreläsare: Katarina Pirak Sikku (konstnär, Jokkmokk) Lars Bolin (Färgfabriken Norr, Östersund) Hilde Methi (kurator, Kirkenes) Britta Marakatt-Labba (konstnär, Kiruna)
Moderator: Florian Zeyfang (Konsthögskolan, Umeå universitet)

Alla föreläsningar hålls i lokalen Torget i Kiruna lärcentra, Kunskapsparken (fd Parkskolan), Bergmästaregatan 6-8, 98185 Kiruna.

Kontaktperson: Ingo Vetter
Tel: 070-229 32 02

Föreläsningar och diskussioner kommer att hållas på engelska.

Redaktör: Carina Dahlberg