Publicerad: 2021-01-07

Kläddesign under ytan

NYHET ”Under ytan” är titeln på en utställning som arrangeras av kläddesignstundenter vid Umeå universitet. Utställningen har vernissage och visas i Utopiagallerian i Umeå 14-17 januari.

Text: Per Melander

... nytänkande, färgsprakande och skandinaviskt svala plagg

Kajsa Nordin, som är en av arrangörerna och student vid kursen Design och Kläder A, berättar att utifrån temat "under ytan" med tillhörande underteman, har studenterna tolkat fritt. Från idéer till färdigt resultat så har tio kollektioner vuxit fram med vitt skilda uttryck av form, färg, design, material och teknik.

– Vi bygger alltså utställningen utifrån temat och kommer även att visa utdrag från idéprocessen, researcharbete, skisser och färdig portfolio. Som jag nämnde tidigare består plaggen, eller ”outfitsen”, av nytänkande, färgsprakande och skandinaviskt svala plagg med tekniker som maskinstickning och manipulering av texturer och ytor, säger Kajsa Nordin.

Hur har arbetet sett ut för att kunna göra utställningen trots pandemin?

– Vi har likt alla fått ställa om lite och vid behov använt masker och spritat händerna torra. Den största skillnaden är att vi använt fler salar för arbetet vilket i vårt fall gynnat processen då varje student fått dubbelt så stor arbetsyta.

– När vi kunnat har vi haft lektioner på länk och de av oss som har syutrustning hemma har tagit hem och arbetat. Först var vi inställda på att få till en digital vernissage, idéer som film eller att vi studenter skulle sända live på plats dök upp.

– Men det kändes inte lika givande som en vernissage IRL, som var det bästa under omständigheterna. När möjligheten att få ställa ut i Utopia dök upp var det ingen som protesterade.

Tufft, lärorikt och roligt

Kajsa Nordin säger att det känns jättekul att få visa upp arbetet trots pandemin, något som inte varit självklart.

– Att trots allt få skapa utställningen och visa upp arbetet känns förlösande och som ett fint avslut på en tuff, lärorik och otroligt rolig termin.

Utställningen går att följa via Instagramkontot under.ytan där studenterna fram till och med vernissagen under varsin dag visar upp delar av arbetet.