Publicerad: 2007-09-25

Klamydia.se får ansedd EU-utmärkelse

NYHET Internettjänsten klamydia.se som drivs av Umeåföretaget Karlsson & Novak Medical AB med svenska landsting som kunder har fått en fin utmärkelse i ePractice.eu. Företaget är sprunget ur forskning vid Umeå universitet

EPractice.eu. är en tävling för bästa offentliga Internettjänst inom EU. Tjänsten har således valts ut som ett av de mest framstående bidragen från alla EU-länder under 2007. I tävlingen fick klamydia.se över 80 poäng vilket innebar att företaget kan använda sig av logotypen Good Practice Label som varande en av de högst rankande Internettjänsterna i portalen. Klamydia.se kommer också att finnas på EU:s förteckning över de bästa e-tjänsterna i Europa.

Tidigare i år fick förtaget ett hedersomnämnande i tävlingen Guldlänken som är motsvarande tävling om bästa Internettjänst inom offentliga sektorn i Sverige.
– Att vi samma år skulle få ett mycket hedersamt pris inom EU var verkligen roligt och visar på styrkan i vårt koncept, säger professor Roger Karlsson som är en av grundarna och delägare i företaget Karlsson & NovakMedical AB.

Klamydia.se är en för användaren kostnadsfri tjänst som underlättar för personer som befarar att de blivit smittade av könssjukdomen klamydia att testa sig. De kan göra det sig genom att beställa ett test till sin bostadsadress. Med en personlig kod kan de sedan gå in och se om de var positiv eller negativa. Vid positivt provsvar kan patienten sedan gå till någon av landstingets vårdinrättningar och få behandling. Hittills används tjänsten i Västerbotten och Västra Götaland med mycket gott resultat då över 13 000 personer har blivit testade och nära 1 000 personer har blivit behandlade tack vare klamydia.se. Enkelheten i tjänsten har inneburit att andelen som testar sig ökat samt att könsfördelningen är mycket jämn i jämförelse med traditionell testning där nära tre fjärdedelar av de som testar sig är kvinnor.

Tjänsten är också på väg att etableras Europa med en start i Danmark den första oktober. Karlsson & Novak Medical AB är ett företag sprunget från forskningen vid Umeå universitet och ägs av grundarna Roger Karlsson och Daniel Novak samt det lokala riskkapitalbolaget Uminova Invest AB.

För ytterligare information kontakta:
Professor Roger Karlsson Telefon 070-6976820 eller VD Bo Hammarström Telefon 070-5772158 eller 090-154856

www.klamydia.se

www.knmedical.se