Publicerad: 2019-02-18

Klara representerar Sverige vid student-OS i skidorientering

NYHET Utmaningen för både kropp och knopp gjorde att Klara Yngvesson, blivande civilingenjör i bioteknik, fastnade för skidorientering. I mars bär det av till student-OS i ryska Krasnojarsk. Hon blir inte ensam på resan, ytterligare fyra studenter vid Umeå universitet är uttagna till mästerskapet.

Text: Anna-Lena Lindskog

– Det är jättekul, säger hon. De andra tjejerna är Isabel Salén och Elsa Andersson, alla vi tre känner varandra och tränar mycket tillsammans. Killarna är Sixten Walheim och Simon Eriksson från Umeå och Oskar Sandberg från Falun. Eftersom det är svårt med snö söderöver söker sig många skidorienterare hit för studier, det är också därför vi är flera på OS.

Student-OS i Krasnojarsk pågår 1–13 mars. Totalt består den svenska truppen av 140 personer, alla under 25 år.

– Jag var med på student-VM i fjol i Estland. Då var det bara skidorienterare från cirka tio länder. Student-OS är större, det är alla vintergrenar och fler länder är med.

Född in i orienteringen

Klara Yngvesson har hållit på med skidorientering sedan hon var tolv år, men orienterat ännu längre. Hon föddes in i sporten, hela familjen är engagerad i orientering. Det är roligt med en sport som har tävlingssäsong året om, tycker Klara.

– Det jag gillar är också att det är flera moment, både att springa eller åka skidor och att orientera och tänka ut vägval. Det blir som en utmaning och man får vara i fina miljöer i skogen och där trivs jag bra. Sedan har jag fått många kompisar, man är konkurrenter ute i skogen, men efteråt umgås man allihop.

Åker man i obanad terräng när man skidorienterar?
– Nej, det är många som tror att man bara skidar rätt ut i skogen, men riktigt så är det inte. Oftast tävlar vi i ett elljusspårområde, där det finns breda spår, men sedan kör de upp smala spår med skoter kors och tvärs i skogen. Det är det man orienterar på, uppför och utför och smalt och brett och det gäller att hitta den smartaste vägen mellan kontrollerna.

Tre distanser

Åkarna tävlar i tre olika distanser. Sprint omfattar 10-12 kontroller och det tar cirka 15 minuter att ta sig genom banan. Medeldistans innebär 15-20 kontroller och ungefär 30 minuters åkning. Långdistans omfattar fler kontroller och åkning i cirka 90 minuter.

– Då blir det längre sträckor, det kan vara kring 20 kilometer, säger Klara.

Som junior har hon tävlat både på ungdoms-EM och junior-VM och har tagit två VM-brons och flera SM-guld.

– Nu är det mitt andra år som senior och det är mycket tuffare konkurrens. Första året som senior var jag sjuk i nästan åtta veckor under försäsongen, så från det året har jag inga meriter. Just före student-VM i fjol drog jag på mig feber och var inte i bästa form, men jag hoppas på i år!

Hur ser mästerskapet ut, åker du alla distanser?
– Jag åker fyra distanser, en sprint som sedan blir en jaktstart, sedan är det en sprintstafett där vi kör två och två och efter det avslutar jag med en masstart på medeldistans.

Var ligger dina styrkor?
– Jag är nog bättre på de längre distanserna, sprint är min svagare sida.

Elitidrottsavtal ger hjälp med studierna

Till vardags tränar Klara med den orienteringsgrupp som finns på Idrottshögskolan i Umeå. De har en gemensam träning i veckan. Därutöver blir det mest skidträning och styrketräning på egen hand. Klara delar lägenhet med Isabel Salén och de tränar mycket tillsammans. Tävlingar är det nästan varje helg under den tid på året det finns snö.

Hur går att få ihop studier på ett krävande civilingenjörsprogram med en elitidrottssatsning?
– Ibland är det tufft, speciellt som under student-OS när vi missar två veckor, men oftast går det bra. Via Idrottshögskolan kan man ha ett elitidrottsavtal. Då får man hjälp med studierna, till exempel om man är borta på läger och har tenta kan man få skriva den på annan ort. Det blir intensivt ibland, men man blir ganska bra på att planera träning och plugg. Man blir väldigt strukturerad och det hjälper. Jag tycker ofta det hjälper studierna att man tränar, man känner sig liksom piggare i huvudet.

Hur resonerade du när du valde utbildning?
– Umeå kändes som ett ganska självklart val, just med tanke på skidorienteringen och orienteringsmöjligheterna. Sedan har jag alltid velat gå en civilingenjörsutbildning och av de som finns i Umeå kändes bioteknik självklart för mig. Jag är intresserad av biologi, kroppen och celler och sådant. Första året var det mycket matte, men i år har vi börjat mer med biologi, biokemi och just nu läser vi organisk kemi, så nu känner jag att jag har valt rätt, för det är det här jag är intresserad av. Kanske vill jag forska framöver eller jobba inom läkemedelsindustrin, men jag vet inte riktigt än.

FAKTA Klara Yngvesson

Ålder: 21 år.
Kommer från: Sävar, Umeå.
Bor: tillsammans med en kompis i lägenhet på Mariehem, Umeå.
Studerar: andra året på civilingenjörsprogrammet i bioteknik.
Gör på fritiden: pluggar, tränar och träffar kompisar.
Umeå med 3 ord: Fritidsmöjligheter. Trevligt. Nära.
Mig själv med 3 ord: Motiverad. Positiv. Glad.
Oanad talang: mästare på att poppa popcorn.
Läser gärna: kriminalromaner.
Lyssnar på: allt möjligt, från pop till gamla godingar.

Intervju & foto: Anna-Lena Lindskog