Publicerad: 2012-10-29

Klart att Humanisthuset ska byggas om

NYHET Rektor och humanistiska fakultetsnämnden har beslutat att ge Lokalförsörjningsenheten i uppdrag att genomföra ombyggnad och renovering av Humanisthuset som ett led i arbetet med att skapa kreativa miljöer vid Umeå universitet.

Exteriörskiss, ombyggnad av Humanisthuset, Umeå universitet

Humanisthuset kommer att byggas om till en modern flexibel undervisningsmiljö med undervisningslokaler kombinerat med grupprum och öppna funktionella studieytor.

Interiörskiss, ombyggnad av Humanisthuset, Umeå universitet

Ett antal stora lektionssalar tas bort för att skapa en öppen studiemiljö. Den södra glasfasaden ska bytas ut och i samband med detta föreslås Humanisthuset byggas ut ca 500 kvm i två plan.

En utbyggnad som gör det möjligt att skapa en ny representativ entré, bättre anslutning till innergården och ett större inbjudande café som lockar studenter att stanna i huset för att grupparbeta eller studera efter föreläsningar. I bottenplan skapas ett tiotal nya kontor alternativt mötesrum.

Redaktör: Per Melander