Publicerad: 2013-04-11

Klart med nya ledamöter till Umeå universitets styrelse

NYHET Regeringen har i dag utsett externa ledamöter till Umeå universitets styrelse för perioden 1 maj 2013 – 30 april 2016. Ordförande blir Pär Boman, vd och koncernchef för Handelsbanken, som också är hedersdoktor vid Umeå universitet.

– Vi hälsar Pär Boman och de övriga nya externa ledamöterna varmt välkomna. Vi ser fram emot ett givande samarbete, säger Lena Gustafsson, rektor vid Umeå universitet.

Umeå universitets styrelse får ett nästintill helt nytt utseende under nästa mandatperiod. Av åtta externa ledamöter har regeringen utsett sex helt nya.

• Pär Boman, vd och koncernchef för Handelsbanken, Linköping

Nya ledamöter

• Barbara Cannon, professor i zoofysiologi vid Stockholms universitet och preses i Kungl. Vetenskapsakademien, Stockholm

• Eva Nygren, vd och koncernchef för Rejlers Arkitekt, tidigare VD för SWECO, Umeå

• Lars Rask, professor i medicinsk biokemi vid Uppsala universitet och tidigare VD för Stiftelsen för strategisk forskning, Uppsala

• Lars Stenlund, filosofie doktor samt grundare och vd för Vitec, Umeå

• Sara Öhrvall, chef för research and development, Bonnier AB, Stockholm

Omvalda ledamöter

• Peter Kopelman, ordförande för IT ledarna, Stockholm

•Kjell Asplund, professor emeritus och ordförande för Statens medicinsk-etiska råd

Pressbilder av Pär Boman finns på Handelsbankens hemsida.

Umeå universitet i andra högskolors styrelse

Björn Åstrand, universitetslektor vid institutionen för idé- och samhällsstudier, Umeå universitet, har utsetts till ledamot i Södertörns högskolas styrelse.

Sigbrit Franke, seniorkonsult vid Umeå universitet, har utsetts till ledamot i Gymnastik- och idrottshögskolans styrelse.

Redaktör: Karin Wikman