Publicerad: 2012-06-13

Klartecken för ämneslärarutbildning i biologi, fysik och kemi

NYHET Umeå universitet får tillstånd att utbilda lärare i biologi, fysik och kemi för årskurs 7–9 och gymnasiet. Högskoleverket beviljar elva av 25 ämnesvisa ansökningar från nio olika universitet och högskolor.

Högskoleverket har beslutat om tillstånd att utfärda ämneslärarexamen med inriktning mot grundskolans årskurs 7–9 respektive gymnasieskolan för en rad ämnen. Inte ens hälften av ansökningarna beviljas. Av de sammanlagt 25 ansökningarna får bara elva tillstånd, bland dessa samtliga sex från Umeå universitet, något som innebär att universitetet nu kan starta lärarutbildning i biologi, fysik och kemi.

– Det här är naturligtvis ett mycket positivt, om än inte oväntat, beslut. Lärarutbildningen är vår kanske viktigaste utbildning, och inte minst inom det naturvetenskapliga området är regionens och landets behov av utbildade lärare mycket stort, säger Anders Fällström, vicerektor för utbildning vid Umeå universitet.

Tidigare har Högskoleverket gett grönt ljus till Umeå universitets ämnesläraransökningar i engelska, matematik, historia, geografi, religion, samhällskunskap, idrott och hälsa, spanska, tyska, franska, musik, bild, svenska och svenska som andra språk. Universitetet får också utbilda lärare i hem- och konsumentkunskap samt lärare i textilslöjd och trä- och metallslöjd för årskurs 7 till 9.

Även KTH, Malmö högskola, Högskolan Kristianstad och Högskolan i Halmstad beviljas examenstillstånd.

För snart två år sedan ersattes den tidigare lärarexamen med fyra nya examina: förskollärarexamen, grundlärarexamen, ämneslärarexamen och yrkeslärarexamen. I samband med att lärarutbildningen reformerades blev högskolorna och universiteten tvungna att ansöka om tillstånd hos Högskoleverket för att få utfärda de nya examina. Flera högskolor, bland annat Umeå universitet, har nu ansökt om ämnesvisa tillstånd till sin ämneslärarexamen som de beviljades förra året.

Foto: Elin Berge

För mer information, kontakta:

Anders Fällström, vicerektor för utbildning vid Umeå universitet Telefon: 070-493 85 27
E-post: anders.fallstrom@adm.umu.se

Mer om Högskoleverkets beslut