Publicerad: 2015-04-23

Klass 8 D Minervaskolan vann Teknikåttans regionfinal

NYHET Klass 8 D vid Minervaskolan i Umeå segrade i regionfinalen i tävlingen Teknikåttan som i dag hölls vid Umeå universitet. På andra plats kom 8 B Minervaskolan, Umeå, och trea blev Hammarskolans klass 8 C från Vännäs.

I regionfinalen fick de tre lagen, som tidigare under torsdagen vunnit sina semifinaler, svara på frågor om alltifrån livslängden hos en LED-lampa till varför man kan se mindre föremål med ett elektronmikroskop än med ett vanligt mikroskop. Det blev en tät strid, 8 D Minervaskolan vann på 31 poäng, tvåan 8 B Minervaskolan hade 30 poäng, och trean 8 C Hammarskolan fick 29 poäng.

Förstapriset är 7 500 kronor. Dessutom bjuds hela klassen på en resa till riksfinalen på Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm den 21 maj. Andrapristagarna får 5 000 kronor till klasskassan och tredjepristagarna 2 500 kronor.

Klass 8:3 Fridhemsskolan i Arvidsjaur vann designpriset för sin konstruktion för snabb transport av glaskulor i en särskild ordningsföljd, ett uppdrag som eleverna fick i förväg, vilket gav 1 000 kronor till klasskassan.

Teknikåttan är en rikstäckande tävling med syfte att väcka intresset för naturvetenskap bland ungdomar, att stimulera deras fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga, samt stärka deras självförtroende. Tävlingen arrangeras gemensamt av universitet och högskolor i Sverige, däribland Umeå universitet.

Läs mer om Teknikåttan   Högupplöst bild på det vinnande laget 8 D Minervaskolan

Bildtext: Klass 8 D Minervaskolan i Umeå segrade i Teknikåttans regionfinal och går nu vidare till riksfinalen i Stockholm. Foto: Eric Ågren

För mer information, kontakta gärna:

Annelie Holmlund, projektledare, kansliet för teknik och naturvetenskapTelefon: 090-786 53 23, 072-714 53 23
E-post: annelie.holmlund@adm.umu.se

Redaktör: Anna-Lena Lindskog