Publicerad: 2019-04-12

Klass 8C Wendela Hellmanskolan segrare i Teknikåttans regionfinal

NYHET Klass 8C Wendela Hellmanskolan i Härnösand tog hem regionfinalen i tävlingen Teknikåttan som i dag hölls vid Umeå universitet. På andra plats kom Minervaskolan 8D i Umeå och trea blev Alneskolan 8A i Örnsköldsvik.

Text: Ingrid Söderbergh

I regionfinalen fick de tre lagen, som tidigare under torsdagen vunnit sina semifinaler, bland annat svara på frågor om vilka årtionden olika kommunikationstekniker uppstod, sortera material i svårnedbrytbara eller lättnedbrytbara samt identifiera fjärranalysbilder.

I halvtid ledde Wendela Hellmanskolan och Minervaskolan, de hade bara tappat en poäng vardera totalt.  Tätt i hälarna, två poäng efter låg Alneskolan. Den sjätte frågan, matematikspelet Tornen i Hanoi, gav Wendela Hellmanskolan ett poängskutt och ledning, vilken Minervaskolan tog tillbaka med en full pott på fråga sju. En poäng skiljde Wendela Hellmanskolan och Minervaskolan inför det avgörande bygget av en konstruktion av grillpinnar och gummiband som bär upp tre juicepaket.

Wendela Hellmanskolan stod till slut som vinnare med 31 poäng. Minervaskolan fick 30 poäng och Alneskolan 29 poäng.

I regionfinalen deltog dessa nio åttondeklasser:

• 8A Alneskolan, Örnsköldsvik • 8A Internationella Engelska skolan, Sundsvall • 8B Internationella Engelska skolan, Sundsvall • 8E Internationella Engelska skolan, Sundsvall • 8I Manhemsskolan, Kalix • 8D Minervaskolan, Umeå • 8E Minervaskolan, Umeå • 8C Svenstavik skola, Berg • 8C Wendela Hellmanskolan, Härnösand

Förstapriset är 7 500 kronor. Dessutom bjuds hela klassen på en resa till riksfinalen vid Lunds universitet den 23 maj. Andrapristagarna får 5 000 kronor till klasskassan och tredjepristagarna 2 500 kronor.

Manhemsskolan klass 8I i Kalix vann designpriset  för sin konstruktion av en mekanisk maskin som vid en given tidpunkt välter en oöppnad aluminiumburk med mineralvatten. Priset blev 1 000 kronor till klasskassan.

Motiveringen löd:

Manhemskolan vinner designpriset för en konstruktion med stram design och 1800-talsteknikskänsla i modern tappning”.

Om Teknikåttan:

Teknikåttan är en rikstäckande tävling med syfte att väcka intresset för naturvetenskap bland ungdomar, att stimulera deras fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga, samt stärka deras självförtroende. Tävlingen arrangeras gemensamt av universitet och högskolor i Sverige, däribland Umeå universitet.

Läs mer om Teknikåttan vid Umeå universitet

För mer information, kontakta gärna:

Clas Henning, matte/NO-lärare i 8C Wendela Hellmanskolan i Härnösand
E-post: clas.henning@harnosand.se

Anna-Lena Lindskog, projektledare
Kansliet för teknik och naturvetenskap, Umeå universitet
E-post: anna-lena.lindskog@umu.se