Publicerad: 2014-04-10

Klass 8D Minervaskolan vann Teknikåttans regionfinal

NYHET Klass 8D Minervaskolan i Umeå segrade i regionfinalen i tävlingen Teknikåttan som i dag hölls vid Umeå universitet. På andra plats kom 8B Alneskolan, Örnsköldsvik, och trea blev Grubbeskolans klass 8EM från Umeå.

I regionfinalen fick de tre lagen, som tidigare under torsdagen vunnit sina semifinaler, frågor om alltifrån hur olika växter sprider sina frön till vilken väg en blodkropp tar från hjärtats vänstra kammare genom kroppen tillbaka till hjärtat.

Finalen blev spännande och jämn. Minervaskolan tog dock ledningen efter femte frågan och låg inför sista och avgörande fråga fyra respektive tre poäng före konkurrenterna.

Förstapriset är 7 500 kronor. Dessutom bjuds hela klassen på en resa till riksfinalen på Karlstads universitet den 22 maj. Andrapristagarna får 5 000 kronor till klasskassan och tredjepristagarna 2 500 kronor.

Klass 8 Hannaskolan vann designpriset för de farkoster, en bil, en båt och ett flygplan, som eleverna skulle konstruera i förväg, vilket gav 1 000 kronor till klasskassan.

Teknikåttan är en rikstäckande tävling med syfte att väcka intresset för naturvetenskap bland ungdomar, att stimulera deras fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga, samt stärka deras självförtroende. Tävlingen arrangeras gemensamt av universitet och högskolor i Sverige, däribland Umeå universitet.

Läs mer om Teknikåttan

Högupplöst bild på det vinnande laget

Bildtext: Ludwig Karlsson, Henrik von Ahn och Helen Landgren tog hem segern i regionfinalen av Teknikåttan för sin klass, 8D Minervaskolan i Umeå. De går nu vidare till riksfinal vid Karlstads universitet.

För mer information, kontakta gärna:

Annelie Holmlund, projektledare, kansliet för teknik och naturvetenskapTelefon: 090-786 53 23, 072-714 53 23
E-post: annelie.holmlund@adm.umu.se

Redaktör: Anna-Lena Lindskog