Publicerad: 2016-04-21

Klass 8EM Grubbeskolan vann Teknikåttans regionfinal

NYHET Klass 8EM Grubbeskolan i Umeå segrade i regionfinalen i tävlingen Teknikåttan som i dag hölls vid Umeå universitet. På andra plats kom 8A Björnaskolan, Björna, och trea blev 8D Minervaskolan, Umeå.

I regionfinalen fick de tre lagen, som tidigare under torsdagen vunnit sina semifinaler, svara på frågor om alltifrån vad man kan driva med en solfångare till vad som händer när en astronaut i tyngdlöst tillstånd spiller ut ett glas vatten. Det blev en tät strid, Grubbeskolan vann på 35 poäng, tvåan Björnaskolan hade 31 poäng, och trean Minervaskolan fick 27 poäng.

Förstapriset är 7 500 kronor. Dessutom bjuds hela klassen på en resa till riksfinalen på Uppsala universitet den 19 maj. Andrapristagarna får 5 000 kronor till klasskassan och tredjepristagarna 2 500 kronor.

Klass 8 Duvedskolan vann designpriset för sin konstruktion av ett pariserhjul, ett uppdrag som eleverna fick i förväg, vilket gav 1 000 kronor till klasskassan. Laget fick priset för att de använt sin hemort som inspiration och placerat den i ett nytt sammanhang, så att de lyckats ta Åre till Paris.

Teknikåttan är en rikstäckande tävling med syfte att väcka intresset för naturvetenskap bland ungdomar, att stimulera deras fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga, samt stärka deras självförtroende. Tävlingen arrangeras gemensamt av universitet och högskolor i Sverige, däribland Umeå universitet.

Läs mer om Teknikåttan

Bildtext: Klass 8 EM Grubbeskolan segrade i Teknikåttans regionfinal och går nu vidare till riksfinalen i Uppsala. Laget bestod av Oskar Brännström, Sara Janssen och Maximilian Schmitt-Egenolf. Foto: Anna-Lena Lindskog

För mer information, kontakta gärna:

Annelie Holmlund, kansliet för teknik och naturvetenskapTelefon: 090-786 53 23, 072-714 53 23
E-post: annelie.holmlund@adm.umu.se

Claes Emteryd, lärare för 8EM Grubbeskolan, Umeå