Publicerad: 2021-03-05

Klinisk mikrobiologi i Sverigetopp hos VR

NYHET Tre av fem anslag går till Umeå universitet och forskare vid Institutionen för klinisk mikrobiologi. Det blev utfallet av Vetenskapsrådets tilldelning av anslag till karriärstöd för forskning kring virus eller virusorsakade sjukdomstillstånd.

Text: Ola Nilsson

Vetenskapsrådet, VR, har nu beviljat Marta Bally totalt tolv miljoner kronor till projektet Filovirus-interaktioner på cellytan: att hitta den optimala platsen.

Projektet syftar till att förstå hur det går till när ett virus förflyttar sig längs med ytan på en cell för att hitta en plats där det kan ta sig in. Särskilt kommer man att intresseras dif för hur virusets glykoproteiner bidrar, liksom sockermolekyler på cellytan som de binder till. Man kommer att använda filovriusen Ebola och Marburg som orsakar blödarfeber och har upp till 90 procents dödlighet.

Förståelsen för dessa funktioner hos virusen och de infekterade cellerna kan på sikt få betydelse för att utveckla nya antivirala läkemedel.

Tidigare har Anna Överby Wernstedt och Mattias Forsell fått besked om finansiering med tolv miljoner vardera ur samma VR-tilldening. Alla är hemmahörande vid Institutionen för klinisk mikrobiologi.

Det är hård nationell konkurrens om anslagen från VR. Att 60 procent, totalt 36 miljoner, går till Umeå är något av ett rekord.

Marta Bally
Universitetslektor, övrig/annan befattning