Publicerad: 2011-09-14

Kluriga biologiproblem reds ut i andra säsongen av Studio natur

NYHET Den 22 september är det dags för tio nya avsnitt av naturprogrammet Studio natur i Kunskapskanalen. Bent Christensen, biolog vid Umeå universitet deltar i expertpanelen.– Det är spännande att nå ut till så många människor med budskapet att natur är kul och något att bry sig om och njuta av, säger han.

Text: Ingrid Söderbergh

Programmet är en spin-off av SVT:s trotjänare Mitt i naturen.

– Det handlar om biologi, men på ett lite tyngre sätt än Mitt i naturen. Alltså lite nördigare. Programidén är att vi svarar på frågor som tittarna har skickat in, säger Bent Christensen, universitetslektor vid institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap.

Han är programansvarig för det treåriga kandidatprogrammet i biologi och geovetenskap vid universitetet och undervisar stor del av sin arbetstid. Han har också ett brinnande intresse av att nå ut med sina kunskaper och intresse till den breda allmänheten. Han är ofta ute och föreläser i grundskolor och gymnasier och deltar i projekt med grundskolan såsom Levande frågelåda, ett naturvetenskapligt arrangemang för sjätteklassare samt natur- och teknikveckan.

Att han syns i olika sammanhang var också en anledning till att SVT fick upp ögonen på honom och erbjöd honom att provspela. Och han gick genom rutan! I panelen ingår också två pratglada forskare från Göteborgs universitet och Lunds universitet. Programledare är Linda Olofsson.

Inspelningen av andra säsongen av naturprogrammet skedde i somras i Norrmjöle på en tallslänt i norrländskt högsommarväder. Det var bara en veckas inspelning, men förarbete och efterarbete tog en hel del tid för forskarna.

– En salig blandning av frågor har krävt många diskussioner i expertpanelen både innan programmen och under själva sändningarna. Det har varit mycket lärorikt. Det allra roligaste med att medverka i programmet är att jag fått nya perspektiv på biologi. Man måste tänka till i nya banor och klura på hur det hänger ihop.

Att vara med i TV tycker Bent Christensen är kul i lämplig dos. Det är inte något han skulle vilja arbeta med på heltid då det är mycket väntetider, ljus och ljud ska fixas. Och klippningen efteråt kan man inte påverka.

– Dessutom är det annorlunda krav. Man har ju en yrkesstolthet och vill ge grundliga och kompletta förklaringar till frågor, där det i TV ska vara snabbt, flashigt och kortfattat. Det är cirka 20 frågor vi ska hinna med under ett program, frågor som man egentligen i många fall skulle kunna ägna en helkväll åt var och en. Jag har ju erfarenhet som lärare, så förenklingen är sällan något större problem. Men tidspressen är det, säger han.

Hösten 2010 sändes första säsongen av Studio Natur. Premiärprogrammet hade 150 000 tittare och då har man inte räknat med alla som ser repriser på SVT Play.

– Det är fantastiskt! Man når ut till så många fler än mot vår vanliga publik som forskare vid ett universitet. Jämför med hur många som läser en vetenskaplig artikel, säger Bent Christensen.

Programmet kommer att sändas på Kunskapskanalen i halvtimmeslånga program på torsdagskvällar. Den 22 september klockan 21 är det premiär. Då får vi svar på om myggor gäspar, varför svartmyror smakar surt, om djuren har ett sjätte sinne och en massa annat klurigt.