Publicerad: 2015-09-29

Knutte Wester tilldelas Rettigs Konstnärsstipendium 2015

NYHET Konstnären Knutte Wester, utbildad på Konsthögskolan vid Umeå universitet, har tilldelats Rettigs Konstnärsstipendium 2015.

Utdelningen äger rum på Länsmuseet Gävleborg idag den 29 september.

Ur motiveringen: "Knutte Westers arbeten rymmer en empati som berör på djupet och hans tillvägagångssätt skapar en stark trovärdighet. Hans filmer och skulpturer bygger på ett långt och nära samarbete med de individer, vilkas liv och situation han gestaltar.

I sin konst visar Knutte Wester hur människan är beroende av yttre händelser och historiens krafter. Verken bidrar till en ökad förståelse för utsatta individers situationer och i sin strävan att påverka sakernas tillstånd börjar han med att med att låta sig själv förändras."

Knutte Wester är även aktuell med en ny utställning som öppnar lördag den 10 oktober Kristinehamns konstmuseum.

Utställningen på Kristinehamns konstmuseum har fått titeln Gryning utan namn från filmen Dawn in a city without name - ett bärande verk i utställningen. Titeln anknyter även till ett nytt och aldrig visat verk - Untititeld (Rogers Ave, 6am on a Sunday morning) - som Wester skapade på ett härbärge i Brooklyn i våras.

Mer information om utställningen, plats och tider

Redaktör: Per Melander