Publicerad: 2021-03-19

Kom ihåg smittskyddsåtgärderna!

NYHET Ett år av pandemi har gått och fortfarande smittas många personer i Västerbotten. Även om det är trevligare att träffas och umgås och enklare att plugga tillsammans, behöver vi fortfarande göra annorlunda – grupparbeta och tentaplugga gemensamt digitalt. Om du ändå måste träffa andra, ses då i små grupper och i samma grupper – och håll avstånd. Ju fler som rör sig mellan olika grupper, desto större risk att smitta sprids.

Text: Anna Lawrence

Det här strikta förhållningssättet är ett måste för att minska smittspridningen, vilket i sin tur leder till att färre människor bli svårt sjuka och för att vården ska undvika att överbelastas. Men det är också en förutsättning för att universitetet ska kunna fortsätta att utbilda och examinera så att du kan få ut din examen eller göra klart dina studier.

Om du vill påminna dig om vad som gäller på universitetet hittar du det på Universitetets åtgärder till och med vårterminen 2021. Åtgärderna gäller fram till den 7 juni. Ta också för vana att kolla in på umu.se/covid-19 för uppdateringar.

Regionala skärpta åtgärder

De skärpta åtgärder som gäller i Västerbotten har förlängts till den 18 april. Det innebär att du i ännu högre utsträckning ska umgås med få människor, undvika platser om det är risk för trängsel, arbeta och plugga hemma så ofta du kan, inte göra några onödiga resor inom eller utom länet, använda munskydd i kollektivtrafiken och när du inte kan undvika nära kontakt med andra.

Läs alla skärpta rekommendationer i Västerbotten

Tips för digitala samarbeten

Som student har du tillgång till en rad tjänster som underlättar dina digitala samarbeten – särskilt genom Office 365. Med Teams kan du exempelvis skapa grupper och i grupperna chatta, ha videomöten och organisera ditt arbete och dina filer.

Läs mer om Teams och Office 365

Frågor och synpunkter

Om du har frågor eller synpunkter på universitetets hantering av covid-19, vänligen kontakta krisledningsgruppen på corona@umu.se.