Publicerad: 2023-06-01

Komiker och cancerforskare nya medicinska hedersdoktorer

NYHET Olof Wretling och Nigel Mongan blir 2023 års hedersdoktorer vid Medicinska fakulteten vid Umeå universitet.

Text: Ola Nilsson

– Olof Wretling visar att humorn också har en plats i den medicinska världen. Hans berättelse om svårigheterna att få och begripa en diagnos kan många känna igen sig i. På så sätt kan humorn bidra till att minska tröskeln för människor att våga fråga om sin diagnos, vilket i förlängningen faktiskt kan ha betydelse för hälsan, säger Patrik Danielson, dekan vid Medicinska fakulteten, Umeå universitet.

Bland annat med föreställningen "Diagnoserna i mitt liv" visar Olof Wretling, på ett humoristiskt sätt men kryddat med allvar, på vikten av att få information om en diagnos. Han beskriver självupplevd problematik av flerårigt diagnosticerande med svårförståeliga etiketter och hur det har påverkat hans liv och arbete samt hur det har medfört oro och lett till fortsatt vårdsökande.

– Jag minns fortfarande kallduschen då jag öppnade det perforerade brevet med resultatet på högskoleprovet, 0.2! Det får inte vara sant, jag hade till och med stavat fel på mitt eget namn; det stod Olf. Drömmen om att läsa till läkare, sjukgymnast eller logoped gick i kras. Jag blev komiker istället. Men nyfikenheten på människokroppen och dess mysterium blev istället en del av mitt berättande och komik. Så det var väl mening då, att det stod 0,2 och inte 2.0 i det perforerade brevet, säger Olof Wretling.

Inom hälso- och sjukvården är det av betydelse att patienten är välinformerad och medverkar i sin egen rehabilitering för att uppnå bästa möjliga resultat. Dilemmat inom vården med att sätta en diagnos och att förklara diagnosen på ett begripligt sätt, är därför ett angeläget område som har konsekvenser både för individen och för samhället.

Nigel Mongan är professor i onkologi vid universitetet i Nottingham, Storbritannien, samt adjungerad professor i farmakologi vid Weill Cornell Medical Center, USA. Han har varit drivande i att utveckla ett omfattande forskningssamarbete mellan Nottingham och Umeå.

– Med tanke på Umeå universitets ambition att utveckla rollen som säte för internationellt framgångsrik forskning känns det mycket bra att vi kan stärka banden med Nigel Mongan som hedersdoktor, säger Patrik Danielson, dekan vid Medicinska fakulteten vid Umeå universitet.

Samarbetet mellan Umeå universitet och universitetet i Nottingham har tack vare Nigel Mongan utvecklats till ett strategiskt partnerskap med såväl gemensam forskningsteknologiplattform som program för utbyte av utbildningar, doktorander och postdoktorala forskare.

Inom sin omfattande cancerforskning har Nigel Mongans laboratorium utvecklat unika teknologier, inklusive en bättre förståelse för genuttryck och RNA-skarvningsmekanismer och hur dessa störs i cancer. Nya behandlingar är under utveckling som är inriktade på dessa mekanismer, vilket bör gynna patienter med prostatacancer och andra cancertyper. Nigel Mongan har generöst delat sig av denna teknologi till en forskargrupp i Umeå under ledning av professor Jenny Persson, som tack vare detta har gjort nya upptäckter. Åt andra hållet har forskargrupper vid Umeå universitet delat unika stamcellsbaserade teknologier med forskargrupper i Nottingham, vilket har möjliggjort upptäckter av nya mål för läkemedelsutveckling.

De samarbeten som Nigel Mongan har initierat med Umeå universitet har lett till ett 30-tal vetenskapliga artiklar i internationella tidskrifter.

Hedersdoktorerna installeras vid Umeå universitets årshögtid i oktober.

Patrik Danielson
Professor, överläkare, professor