Publicerad: 2008-06-05

Kommer Norrland och norra Ryssland att tömmas på folk?

NYHET Stora delar av Ryssland riskerar att kollapsa demografiskt, och det finns många likheter med Norrlands inland. På tisdag berättar forskaren Tim Heleniak mer om situationen i vårt stora grannland, i anslutning till helgens internationella konferens om befolkningsfrågor i norr.

I en nära framtid kan stora områden i Ryssland vara närapå folktomma, mycket beroende på att allt fler dör och flyttar samtidigt som färre barn föds. Den amerikanske geografen Tim Heleniak har för Världsbankens räkning analyserat nutida befolkningsförändringar i Ryssland, och håller på tisdag den 10 juni ett öppet seminarium om vad som pågår i landet på befolkningsfronten.

Mer information om seminariet finns i kalendariet den 10 juni: www.umu.se/om-universitetet/aktuellt/pa-gang/

Föredraget är kopplat till en internationell workshop i Umeå den 6–9 juni, med fokus på befolkningsflyttningar och minoritetsbefolkningar i arktiska och subarktiska områden i historisk tid och i nutid. Bland annat går det att få veta mer om minoritetsbefolkningar i Sibirien, och tvångsförflyttningar av inuiter.

Workshopen "Population Dynamics in the Circumpolar North" har European Science Foundation som huvudsponsor och den ingår som en del i dess satsning på Eurocores forskningsprogram BOREAS – Histories from the North – environments, movements, narratives.
Workshopen har också erhållit stöd från Centrum för befolkningsstudier, Centrum för Samisk forskning och Forskarskolan i befolkningsdynamik.

Mer information om konferensen finns på: www.ddb.umu.se/cbs/workshop-june2008.html

Media är välkomna att delta under konferensen.

För mer information, kontakta: Olle Westerlund, institutionen för nationalekonomi, Umeå universitet, 090- 786 6148 olle.westerlund@econ.umu.se

Redaktör: Camilla Nilsson