Publicerad: 2016-02-08

Kommer vi någonsin att träffa aliens?

NYHET Professor Charles Cockell från Edinburghs universitet kommer till Umevatoriet och Umeå universitet och håller två föreläsningar om sökandet efter liv i universum. Föreläsningarna är en start på en serie arrangemang med rymdtema i Umeå för barn och vuxna.

– Vi är jätteglada över att få hit Charles Cockell, han är en mycket intressant forskarpersonlighet! Han är en av Europas ledande forskare i astrobiologi och geobiologi, men han är också en populär vetenskapsskribent som tar del i den samhällsvetenskapliga och politiska debatten om meningen, målet och etik kring rymdforskning, säger Natuschka Lee, forskare vid Umeå universitet och en av organisatörerna.

Den inbjudna Charles Cockell är professor i astrobiologi vid School of Physics and Astronomy, Edinburgh universitet i Storbritannien. Han är också ledare för UK Centre for Astrobiology och The Earth and Space Foundation.

Charles Cockell, guest lecturer from the University of Edinburgh.
Umeå universitet kommer under 2016-2017 att ordna en serie tvärvetenskapliga arrangemang kring temat rymden. Först ut är professor Charles Cockell med föreläsningar i astrobiologi.

Charles Cockell är medlem av viktiga vetenskapsorganisationer såsom det världskända Explorers club med anrika medlemmar som Thor Heyerdahl, Jane Goddall, Neil Armstrong och Edward O Wilson. Han vann författarpriset Sir Arthur Clark Award 2007.

Astrobiologi är en ny och snabbt växande mångvetenskap som behandlar frågan om liv i universum. Forskningen är mångvetenskaplig och utförs inom ramen för de traditionella forskningsområdena (geologi, biologi, kemi, astronomi och fysik), där man inom respektive forskningsområde försöker svara på frågor som relaterar till astrobiologin.

Föreläsningarna anordnas av Umeå universitet och Umevatoriet. De hålls på engelska och är gratis. Efter föreläsningar finns tid för frågor, vilka kan ställas även på svenska. Föreläsningarna är starten på en serie kommande arrangemang kring temat rymden bestående av föredrag, utställningar och expeditioner.

Om föreläsningarna i astrobiologi:

Will we ever talk to aliens?Tid: 14 februari, klockan 17.00Plats: Umevatoriet i Umeå
www.umevatoriet.se

Life in extremes and the search for life elsewhereTid: 15 februari, klockan 11.00Plats: Stora hörsalen KB3B1, KBC, Umeå universitet
www.kbc.umu.se

Journalister hälsas välkomna!

För mer information, kontakta gärna:

Natuschka Lee, institutionen för ekologi, miljö och geovetenskapTelefon: 090-786 54 47
E-post: natuschka.lee@umu.se

Redaktör: Ingrid Söderbergh