Publicerad: 2005-04-26

Kommunen stöttar planer på observatorium

NYHET Umeå universitet planerar att uppföra ett observatorium på Umestansföretagspark. Umeå kommun är positiv till förslaget och satsar därför 1 miljon kronor 2005 och 2007.

Observatoriet ska bli en mötesplats för kontakter mellan universitet, skolor, näringsliv och allmänhet. Bakom idén står den teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet.

Ett Observatorium på Umestan skulle göra det lättare för barn och unga att närma sig den spännande naturvetenskapliga världen. Observatoriet utrustas med ett 14-tums spegelteleskop med en CCD-kamera som är kopplad till en dator. Tekniken gör det möjligt att sitta i ett samlingsrum och styra teleskopet. Kommunen tycker att Observatoriet blir en viktig satsning som stärker Umeås attraktivitet.

För mer information kontakta:

Kommunstyrelsens ordförande Lennart Holmlund (s)Telefon: 090-16 12 01, 070-550 47 85
E-post: lennart.holmlund@umea.se

Redaktör: Karin Wikman