Publicerad: 2010-02-09

Konferens för lärarlyftet och förskolelyftet

NYHET Gerd Petterson från Regionalt utvecklingscentrum deltar i en paneldiskussion vid Skolverkets nationella konferens om lärarlyftet och förskolelyftet.

Satsningen på lärarfortbildning har pågått sedan 2008 och runt 10 000 lärare har snart kompetensutvecklat sig.

Varje termin ger Skolverket landets universitet och högskolor i uppdrag att ta fram kurser inom områden som i undersökningar och studier visat sig ha brister. Regionalt utvecklingscentrum, RUC, vid Umeå universitet har varit med sedan starten.

– I höst erbjuder åtta stycken specifikt upphandlade kurser, berättar Marie Oscarsson, utbildningssamordnare vid RUC.

På torsfadg den 11 februari anordnar Skolverket en konferens och vid denna deltar RUC:s utvecklingsledare Gerd Petterson i en paneldiskussion ledd av Erik Fichtelius.

Mer om konferensen.