Publicerad: 2007-03-21

Konferens i Hemavan om nya medier

NYHET Medier som TV, tidningar, radio och dataspel går allt mer samman. Samtidigt ökar människors möjligheter till interaktion. Frågor kring interaktionsdesign och cross media följs nu upp av ett stort antal svenska och internationella forskare i Hemavan.

Ämnet för konferensen CMID´07 den 22-25 mars är cross media interaction design och det är något av världspremiär över arrangemanget eftersom ingen internationell konferens kring denna fråga har anordnats tidigare. Intresset för konferensen är stort och till Hemavan kommer forskare från Sverige, Finland, Norge, Holland, Irland, USA och Australien.

Med begreppet cross media menas att olika media och tekniska plattformar kopplas samman för att föra ut ett budskap. När TV, dator, mobiltelefon, mp3-spelare och andra interaktiva prylar börjar fungera tillsammans växer nya former av kommunikation fram. Inte minst ger det användarna större möjligheter att vara aktiva och dela med sig av egna texter, bilder och ljud. Den som tittar på tv eller är ute på internet uppmuntras ofta att skriva inlägg, skicka in SMS, chatta eller blogga. Den som läser en dagstidning på nätet blir på samma sätt uppmanad att vara aktiv genom att sända in bilder via mobilen eller delta i diskussionsforum.

När människor på detta sätt uppmuntras till att vara interaktiva och dela med sig av egna bidrag ökar kraven på hur produkterna och budskapen utformas. Samtidigt blir det allt mer viktigt att få större kunskap om hur interaktion kan designas och göras tillgänglig. Umeå universitet ligger långt framme i denna forskning och har därför kunnat samla en mängd forskarkollegor från ett stort antal länder.

Under konferensen i Hemavan kommer de samlade forskarna få möjlighet att fördjupa sin förståelse av interaktionsdesign inom området cross media. I det ingår även att få större kunskap om hur människor använder sig av media idag. De föreläsningar som ges handlar exempelvis om hur tv-tittare deltar i tävlingar, nya trender i design av dataspel och hur cross media kan användas vid inlärning av språk.

CMID´07 ingår i projektet Crossmedia Design Norr som leds av Akademi Norr tillsammans med bland annat forskare inom CMID research group vid institutionen för informatik, Umeå universitet. Att konferensen äger rum i Hemavan beror bland annat på att ett studiolabb för digitala medier och postproduktion byggts upp där i vilket institutionen för Informatik genomför distansundervisning i bland annat mediedesign.

För mer information, kontakta gärna: Charlotte Wiberg, institutionen för informatik, Umeå universitet, tel: 090-786 68 20, 070-201 15 40, e-post: cwiberg@informatik.umu.se

Redaktör: Karin Hertz