Publicerad: 2011-05-11

Konferens om natur i stadsmiljö den 7 juni

NYHET Gröna parker upplevs ofta som andningshål för stressade stadsmänniskor. Hur vår hälsa påverkas av att vistas i skog och natur, och hur Umeås framtida grönområden ska se ut, diskuteras på en dagskonferens arrangerad av Centrum för regionalvetenskap, Umeå universitet.

Grönområden kan se olika ut, och under konferensen kommer Erik Skärbäck, Sveriges lantbruksuniversitet, att föreläsa om hur parkernas karaktär påverkar människors rekreation och friluftsliv.

Ylva Lundell, också vid Sveriges lantbruksuniversitet, berättar om personer med utmattningssyndrom kan rehabiliteras genom att vistas i skogen.

Dessutom presenterar Doris Grellman, Umeå kommun, aktuella planer på hur Umeås framtida grönområden ska se ut.

Konferensen ”Betydelsen av naturen i stadsmiljön för det urbana samhället” riktar sig till tjänstemän, politiker och alla intresserade, och anordnas av Centrum för regionalvetenskap (Cerum) och finansieras av strukturfondsprojektet ACANALYS.

Att delta är kostnadsfritt, men avgift på 315 kronor tillkommer vid sen avbokning (samma dag) eller ingen avbokning.

Tid och plats: tisdag den 7 juni, kl. 9.30–16.00, Umeå Folkets Hus, Umeå.

Läs mer i programmet

Anmälan skickas senast den 30 maj till:

Eva Lindgren, Cerum, Umeå universitet
E-post: eva.lindgren@cerum.umu.se

Vid frågor om programmet, kontakta:

Jeanette Kjellberg, Cerum, Umeå universitet,

Redaktör: Camilla Bergvall