Publicerad: 2018-01-16

Konstföreningen Arte fyller 30 år

NYHET Arte grundades 1988 och är en arbetsplatskonstförening som samlar medlemmar från Umeå universitet, SLU i Umeå och personal från sjukvården i Umeå. I vår kommer 30-års jubileet att uppmärksammas tillsammans med ett fullspäckat program.

Föreningen har genom åren arrangerat aktiviteter kring campus, som föreläsningar, konstvandringar och utställningar. Den har gjort konstnärsbesök runt om i Västerbotten och rest till storstäder som Rom, Köpenhamn och Krakow.

Dessutom har föreningen ett stort medlemslotteri som från och med i år kommer att ske i december. Föreningen inleder jubileumsåret med ett fullspäckat vårprogram: föredrag om konståren 1968, 1978 och 1988, ett konstquiz, årsmöte med tårtkalas, konstnärsföredrag och ett mindre medlemslotteri, två gallerivandringar och en dagsresa till Pingstrundan i Nordingrå som final i maj.

Höstprogrammet inkluderar en resa till Berlin och planer för en konstutställning där våra medlemmar får möjlighet att delta.

Alla anställda, deras närmast anhöriga och pensionerade från universitetet, SLU och sjukvården kan bli medlem. Det kostar 300 kr/år och medlemsavgiften betalas in till postgiro 232457-2. Ange namn, institution/motsvarande och e-post.

Arte finns på umu.se och Facebook

Har du frågor är du välkommen att ställa dem till ordförande Ann-Catrine Eriksson, ann-catrine.eriksson@umu.se

Program våren 2018

Redaktör: Per Melander