Publicerad: 2013-04-22

Konsthögskolan / Farewell, my lovely

NYHET På lördag 4 maj kl 14:00 öppnar Bildmuseet Farwell, my lovely, årets utställning av avgångsklassen från masterprogrammet vid Konsthögskolan, Umeå universitet.

Varmt välkommen till pressvisning på torsdag 2 maj kl 10:00. Efter en kort introduktion berättar studenterna själva om sina verk.

Utställningen Farewell, my lovely presenterar fjorton masterstudenter som arbetar i olika medier och med olika uttryck: Josefin Bergman, Gabriel Bohm Calles, Arngrímur Borgþórsson, Jenny Carlsson, Kristoffer Grip, Andreas Knag-Danielsen, Caroline Ljuus, Elvine Lund, Anna Neander, Stina Persson, Tommy Persson, Julia Selin, Linus Svensson och Marte Edvarda Tidslewold.

Den gemensamma nämnaren i utställningen är en önskan att utforska den samtida människans förhållningssätt till naturen och sin egen kropp.

Farewell, my lovely är kuraterad av Joakim Borda, konstkritiker och kurator baserad i Norge och Sverige. I förordet till utställningskatalogen skriver han:

"Samtida konst är utan tvekan en god markör för att förstå vår tid, om man bara är kapabel att tolka signalerna. Under samtidskonstens boom i slutet av 00-talet återspeglades många av tidens överdrifter genom konsten, vilket resulterade i ett hyllande av det spektakulära och ofta kostsamma produktioner. Därefter följde en något nyktrare ”do-it-yourself-attityd” som fokuserade på frågor om etik, hållbarhet och gemenskap – viktiga frågor i ett alltmer pessimistiskt samhälle där konsumtion och välfärd inte längre kan tas för given.

Vad som är de dominerande tendenserna för dagen är dock inte helt tydligt. En sociolog skulle förmodligen ge mig rätt i att vi kan se ett tilltagande sökande efter moralisk kompass och en vändning mot inre värden. Är det möjligt att skapa en stark gemenskap och samtidigt behålla sin individualitet? Som ett svar på den globala ekologiska krisen blir den snabba konsumtionskultur vi vant oss vid kraftigt ifrågasatt. Hittills verkar den kulturella effekten vara en utbredd nostalgi. Förutom retroestetik och återvinningstrender kan vi se ett ökat intresse för lokalt producerade varor och hantverk.

Arbetet med examensutställningen Farewell, my lovely och denna katalog har, genom de jordade kvaliteter som finns många av verken, påmint mig om några av dessa tecken i tiden. Och ändå, trots att de delar denna sensibilitet har de fjorton representerade avgångsstudenterna starkt individuella röster som konstnärer."
(översatt utdrag ur katalogförord av kurator Joakim Borda)

Handledare för Masterprogrammet i fri konst är Florian Zeyfang och Julia Peirone.

Program

Tor 2 maj kl 10:00 Pressvisning Lör 4 maj kl 14:00 Vernissage Sön 5 maj kl 14:00 Utställningens kurator Joakim Borda ger en visning Tis 7 maj kl 18:30 Konsthögskolestudenter ger en visning
Sön 12 maj kl 14:00 Konsthögskolestudenter ger en visning

För ytterligare information