Publicerad: 2015-04-30

Konsthögskolan 2015 / Between the Devil and the Deep Sea

NYHET På lördag 16 maj kl 14:00 öppnar årets examensutställning av masterprogrammet vid Konsthögskolan. Varmt välkommen till pressvisning av utställningen på onsdag 13 maj kl 10:00. De fjorton konstnärerna finns på plats för att presentera sina verk.

Utställningen presenterar verk av Benjamin Andersson, Samuel Andersson, Loes Degener, Joakim Friberg, Anna Hillbom, Funny Livdotter, Oscar Mega Männikkö, Douwe Mulder, Erik Nilsson, Ann-Catrin Olsson, Varg Strande, André Talborn, Jonas Westlund och Katrin Westman. Professor Swetlana Heger har varit deras huvudhandledare. Utställningstiteln, Between the Devil and the Deep Sea, referar till tiden mellan konstutbildningen och en professionell karriär.

Between the Devil and the Deep Sea är kulmen på fem års studier i fri konst och visar ett brett spektrum av praktiker och idéer inom performance, skulptur, fotografi, teckning, måleri samt ljud- och videoverk. Studenterna har utvecklat självständiga uttryck, specifika för deras olika avsikter och temperament.

Ann-Catrin Olsson framför sin performance Donated Moves kl 12:30 (ca 5 min) varje dag under utställningsperioden. Som sitt verk The Volunteer Host kommer Jonas Westlund att närvara i utställningen som volontär utställningsvärd.

Läs om samtliga verk i utställningen

Till utställningen hör en serie specialdesignade anteckningsböcker som kommer att finnas till försäljning i museishopen. En katalog är också under produktion.

Pressvisning onsdag 13 maj kl 10:00

De fjorton medverkande konstnärerna finns på plats vid pressvisningen för att berätta om sina verk. Även handledaren professor Swetlana Heger medverkar.

Vernissage lördag 16 maj kl 14:00

Konsthögskolans prefekt Micael Norberg hälsar välkommen och professor Swetlana Heger ger en presentation av utställningen. I samband med vernissagen framför Ann-Catrin Olsson sin performance Donated Moves. Kl 14.30 Views and Visitors av Douwe Mulder and Loes Degener i Bildmuseets reception.

Söndag 24 maj kl. 14:00

Några av de medverkande konstnärerna ger en visning av utställningen. Därefter en konsert i utställningen med folk rock-artisten Joe Wulff (UK/Germany)

Tisdag 26 maj kl. 18:30

Konstnären Anna Hillbom i ett samtal med poeten Pernilla Berglund om plats, kropp och material. Skrivandet är en viktigt del i Anna Hillboms konstnärskap och Pernilla Berglund har nyligen utkommit med sin andra diktsamling, ”Fälla”.

Lördag 30 och söndag 31 maj 12:00 - 16:00

Öppen workshop i väggmålningsanimation med Erik Nilsson. Vi målar bildverkstadens väggar med mönster i rött, gult och blått (RGB-färger) och belyser dem med färgade lampor för att skapa illusionen av animation.

Söndag 31 maj kl. 14:00 (utställningens sista dag)

De medverkande konstnärerna Loes Degener och Douwe Mulder ger en presentation – Views from Bildmuseet – i samarbete med Joshua Taylor och Rafaela Taylor.

Torsdag 4 juni öppnar masterstudenternas satellitutställning på Galleri Andersson/Sandström i Stockholm.

För ytterligare information kontakta gärna

Lisa Lundström, museiintendent Bildmuseet
090-786 7012, lisa.lundstrom@bildmuseet.umu.se