Publicerad: 2010-04-22

Konsthögskolan: Bachelor of Fine Arts 2010

NYHET Den 8 maj öppnar Konsthögskolans två examensutställningar i Bildmuseet. De 13 elever som tar examen från kandidatprogrammet visar individuella projekt i vitt skilda tekniker och uttryck, och har tillsammans förändrat arkitekturen i Galleri 60.

Bildmuseet 8 - 23 maj 2010

Sara Alfredsson, Corazon Belen, Gabriel Bohm Calles, Lisa Jacobsson, Sofia Karlström, Erika Landström, Ingrid Ogenstedt, Bobi Prinz, Max Ronnersjö, Kim Rosendahl, Julia Selin, John Söderberg och Jenny Åkerlund.

Årets kandidatstudenter visar sina examensarbeten i Galleri 60 på Bildmuseet. Under det senaste året har alla studenter arbetat med sina individuella projekt i vitt skilda tekniker och uttryckssätt. Nu presenteras de i en gemensam utställning. Hela årskursen har tillsammans förändrat arkitekturen i utställningslokalen. Galleriet genomskärs nu av konstruktioner av halvtransparent fiberduk som skapar nya rum: expanderande tomrum och förtätade presentationssituationer. Genom alla lager av väv förändras djupet och verken framträder tydligare.
Handledande professor är Ingo Vetter.

I samband med att utställningen öppnas lördagen den 8 maj, framför Gabriel Bohm Calles sin performance Untitled kl 14.30 utanför Bildmuseet.

Utställningen visas från 8 till 23 maj 2010. Samtidigt visas också masterprogrammets examensutställning Making Public.

Erfarenheterna från Bildmuseet tas sedan vidare och utvecklas till en andra version av utställningen på Projektraum Bethanien i Berlin. Den 23 maj öppnar kandidatprogrammets utställning i Berlin och visas där till och med den 30 maj.

Pressvisning och vernissage

Pressvisning torsdag 6 maj kl 10.00
Vernissage lördag 8 maj 2010 kl 13.00. Performance av Gabriel Bohm Calles utanför Bildmuseet kl 14.30.

För mer information

Julia Selin, tredjeårselev Konsthögskolan, 073-4016323, Ingo Vetter, handledande professor Konsthögskolan, 070-2293202
Brita Täljedal, intendent Bildmuseet, 090-786 77 14

Redaktör: Helena Vejbrink