Publicerad: 2010-04-22

Konsthögskolan fyller Bildmuseet

NYHET Från 8 maj fyller Konsthögskolans avgångsklasser hela Bildmuseet. Årets masterutställning presenterar nyutexaminerade konstnärers arbeten – måleri, teckning, fotografi, performance, installation och videoverk. Kandidatutställningen visas samtidigt i Galleri 60, en trappa ned i Bildmuseet.

Välkommen till pressvisning av båda utställningarna på torsdag 6 maj kl 10.00 och vernissage lördag 8 maj från kl 13.00.

I samband med att utställningarna öppnas framförs två performances, en i Helena Elisabeth-kyrkan och en utanför Bildmuseet, se respektive pressmeddelande för detaljerad information.

Making Public
Masterprogrammet i fri konst, examensutställning 2010

Rasmus Albertsen, Tommy Andersson, Josef Daagarsson, Altansukh Demberel, Henrik Ekesiöö, Elisabeth Frieberg, Ida Hansson, Therese Johansson, Tina Lindberg, Fredrik Nyberg, Camilla Påhlsson, Nils Johan Sjöquist, Per-Arne Sträng, Ylva Westerhult och Martina Wolgast.

Sedan september 2009 har masterstudenterna arbetat på sin examensutställning under handledning av curator Adnan Yıldız och professor Florian Zeyfang. Med utgångspunkt i den franske filosofen och sociologen Bruno Latours forskning och författarskap på temat "making things public" har studenterna undersökt den konstnärliga processen, från skapandet i ateljén till presentationen i utställningen.Läs hela pressmeddelandet om Making Public

Bachelor of Fine Arts 2010
Kandidatprogrammet i fri konst, examensutställning 2010

Sara Alfredsson, Corazon Belen, Gabriel Bohm Calles, Lisa Jacobsson, Sofia Karlström, Erika Landström, Ingrid Ogenstedt, Bobi Prinz, Max Ronnersjö, Kim Rosendahl, Julia Selin, John Söderberg och Jenny Åkerlund.

Kandidatstudenterna visar sina examensarbeten i Galleri 60, en trappa ned i Bildmuseet. Under det senaste året har studenterna arbetat med sina individuella projekt i vitt skilda tekniker och uttryckssätt. Nu presenteras de i en gemensam utställning. Tillsammans har årskursen förändrat utställningshallens arkitektur. Handledare har varit professor Ingo Vetter.Läs hela pressmeddelandet om Bachelor of Fine Arts 2010