Publicerad: 2008-04-29

Konsthögskolans examensutställningar fyller Bildmuseet

NYHET Denna vår bjuder Konsthögskolan, Umeå universitet, för första gången på två examensutställningar. Utställningarna öppnas och presenteras på Bildmuseet, lördagen den 10 maj kl 13. Välkommen till pressvisning på Bildmuseet torsdag 8 maj kl 10.

Från och med i år kan Konsthögskolan stolt presentera två avgångsklasser varje år. En ny examensstruktur har delat det femåriga programmet i ett treårigt kandidatprogram och ett tvåårigt masterprogram. I år tar femton studenter en "Bachelor of Fine Arts" och fjorton går ut sitt femte år vid Konsthögskolan och får en "Master of Fine Arts".

Master of Fine Arts

Malin Arnesson, Marianne Bengtsson, Christian Bergman, Olof Broström, Erik Hedén, Patric Engfeldt, Emma-Lina Ericson, Rosa Marie Frang, Klas Hällerstrand, Cheong Kah Kit, Sophie Leevers, Nguyen Thi Bich Thuy, Imri Sandström, Magnus Svensson.

Curator Stella d’Ailly ansvarar för utställningen Masters of Fine Art i Bildmuseets övre salonger samt delar av Västerbottens museum. Utställningen presenterar fjorton konstnärers arbeten: bland dessa hittas nästan alla samtidens kreativa uttrycksformer – måleri, teckning, teater, musik, film, performance, poesi, skulptur, webbverk och installation.

Både nya och tidigare verk visar de olika konstnärernas bredd och bakgrund. Även katalogen speglar denna tanke och presenterar varje konstnär, verk och inspirationskällor på åtta sidor. Som skribenter har curatorerna Karolina Pahlén och Helena Scragg, konstvetare Erik Berg, konstnär/skribent Maja Hammarén och konstnär Andjeas Ejiksson bjudits in. Andjeas Ejiksson har också formgivit katalogen. Hemsidan www.co08.se fungerar som ett forum för konstnärerna och utställningen, och kommer att upprätthållas i tre år framåt så att man där kan följa deras arbete i framtiden.

Utställningen pågår fram till 25 maj. En mindre version av utställningen turnerar till Galleri Charlotte Lund i Stockolm där den har vernissage 29 maj 2008.

Bachelor of Fine Arts

Altansukh Demberel, Henrik Ekesiöö, Elin Elfström, Elisabeth Frieberg, Giorgio Giusti, Lars Hedelin, John Huntington, Therese Johansson, Johan Lindström, Fredrik Nyberg, Rasmus Albertsen, Camilla Påhlsson, Nils-Johan Sjöquist, Per-Arne Sträng, Martina Wolgast.

Utställningen Bachelor of Fine Arts i Galleri 60’s lokaler i Bildmuseets nedre plan har organiserats av studenterna själva i moderation av professor Ingo Vetter. En Bachelor-examen handlar om förmågan att självständigt realisera ett konstnärligt projekt, att samla ihop alla sina idéer, kunskaper, referenser och skapa ett verk som motsvarar de komplexa utgångsfrågorna.

En sådan arbetsmetod är en ganska ensam process med individuella avgöranden i ett universum av möjligheter. Sammanförandet av 15 individuella examensprojekt kräver överenskommelser och studenterna har bestämt sig för en jättelik utställningsarkitektur, en labyrint av L-formade väggar som slingrar sig genom lokalerna.

Utställningen pågår fram till 25 maj. Tillsammans med webbsidan www.baart.se och en tryckt publikation visar den vad en Bachelor kan vara: en gemensam erfarenhet.

VERNISSAGE | Lördag 10 maj kl 13.00.13.00 Utställningarna presenteras av curator Stella d’Ailly, rektor Roland Spolander och professor Ingo Vetter.13.30 Teaterföreställning av Marianne Bengtsson i Bio Abelli, Västerbottensmuseum.14.00 Filmprogram med Imri Sandström och Nguyen Thi Bich Thuy i Bio Abelli.Performance av Rosa-Marie Frang på Bildmuseet på okänt klockslag.
14.30 Guidad visning av Bachelor of Fine Arts-utställningen i Galleri 60.

FÖR MER INFORMATION | Stella d’Ailly, gästcurator; 070-483 24 53.Ingo Vetter, professor vid Konsthögskolan; 090- 786 70 07
Riikka Anttila, intendent Bildmuseet; 090-786 93 53

Redaktör: Helena Vejbrink