Publicerad: 2011-06-07

Konstnärer från fyra länder undervisar på Bildmuseet

NYHET I går öppnade utställningen Spare Time i Bildmuseet inför stor publik. Det här veckan fortsätter det internationella samarbetsprojektet med konstpedagogiska verkstäder för skolungdomar, pedagoger och konstnärer.

Media hälsas välkomna att vara med under någon av verkstäderna för att se hur konstnärerna jobbar tillsammans med ungdomarna.

I projektet Spare Time samarbetar Bildmuseet med konstinstitutioner i Tjeckien, Lettland och Bulgarien. Det handlar om konstnärsutbyten, konstpedagogiska aktiviteter och utställningar som undersöker olika typer av fritidssysselsättningar som i allmänhet inte ses som produktiva eller inflytelserika i samhället, men som otvivelaktigt påverkar människors liv.

Konstnärer och pedagoger från de olika länderna samarbetar kring konstpedagogiska verkstäder som kommer att ges i de fyra länderna. I Umeå äger de rum just nu, den 7 till 15 juni, och leds av Iva Vladimirova från Bulgarien, Mark Divo som representerar Tjeckien, Ilze Putnina och Ilze Breidaka från Lettland, Fanny Carinasdotter och Ida Hansson från Sverige. På vardagarna kl 12-14 kommer elever från Carlshöjdsskolan, Hagaskolan och Midgårdsskolan. På helgen den 11 och 12 juni kl 12-14 blir det verkstäder för yrkesverksamma pedagoger och konstnärer.

Spare Time är ett delvis EU-finansierat samarbetsprojekt initierat av Nationalmuseet i Prag (Tjeckien). De andra parterna är Bildmuseet (Sverige), Nationalmuseet i Riga (Lettland) och Cultural Horizon 2007 Association (Bulgarien).

På Bildmuseet i Umeå resulterar Spare Time alltså i en utställning inklusive katalog (se bilden), konstnärsutbyten och konstpedagogiska verkstäder.Läs mer om projektet Spare Time

Sofia Johansson, intendent Bildmuseet sofia.johansson@bildmuseet.umu.se

Redaktör: Helena Vejbrink