Publicerad: 2015-07-08

Konstnärligt campus får ny fastighetsägare

NYHET Wallenberg Foundations blir ny delägare till fastigheterna på Konstnärligt campus, som tidigare ägts helt av Balticgruppen. Fastighetsaffären kommer inte att påverka Umeå universitets lokalhyror.

– Ägarbytet har ingen direkt effekt på hyrorna och det är många år kvar till nästa omförhandlingstillfälle, säger Richard Olsson, chef vid lokalförsörjningsenheten.

I den aktuella affären förvärvar Wallenberg Foundations 50 procent av aktierna i ett nybildat fastighetsbolag – Campus X i Umeå AB – resten av aktierna behåller Balticgruppen. Det nya bolaget äger fastigheter på Konstnärligt campus, men också Språkskolan, studentbostäder på Tvistevägen i Umeå samt kvarteret Brage i centrala Umeå. Balticgruppen fortsätter att förvalta fastigheterna.

Wallenberg Foundations administrerar anslags- och stiftelseverksamhet för samtliga Wallenbergstiftelser, varav de största är Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse, Marianne och Marcus Wallenbergs Stiftelse och Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond. Bolaget ansvarar även för förvaltning av stiftelsernas direktägda tillgångar.

Läs också:

Västerbottens-Kuriren 2015-07-06: Säljer Konstnärligt campus