Publicerad: 2012-05-11

Konststudenter får kompensation

NYHET Studenter vid Konsthögskolan och Umeå studentkår uppmärksammar i dag på Västerbottens-Kurirens debattsida arbetsmiljöproblem i samband med flytten av Konsthögskolan. Den humanistiska fakulteten har tagit fram förslag på hur studenterna ska kunna kompenseras ekonomiskt.

– Vi har fört en dialog med studenterna sedan de kontaktade oss och tar deras oro på största allvar. Utifrån våra möten har vi tagit fram förslag på olika former av kompensation, säger Per-Olof Erixon, dekan vid den humanistiska fakulteten.

Det handlar bland annat om möjligheter att hålla verkstäderna öppna under sommaren och ekonomiskt stöd för studenter att åka på en konstmässa, men också andra typer av stöd.

Debattartikelns författare skriver om hur Konsthögskolans studenter under det senaste året saknat tillgång till verkstäder, arbetsplatser och bibliotek. De berättar också om andra arbetsmiljöproblem såsom buller, strömavbrott och höga inomhustemperaturer.

– Vi beklagar verkligen det här och sedan vi blev uppmärksammade på problemen har vår ambition varit att så snart som möjligt hitta lösningar, förklarar Per-Olof Erixon.

Även Anders Fällström, vicerektor för utbildning, tar studenternas oro på allvar.

– Det är väldigt viktigt att studenterna är nöjda med sin utbildning och att vi har en bra dialog. För att kunna utveckla och förbättra våra utbildningar måste vi arbeta tillsammans.

Läs debattartikeln

Redaktör: Karin Wikman