Publicerad: 2014-06-04

Konstvandringar på Umeå universitet i juni

NYHET Vid tre tillfällen – 11, 17 och 18 juni – erbjuds anställda, studenter och allmänheten guidade visningar till konsten på Campus Umeå.

Umeå universitet har en rik konstsamling. Sedan invigningen 1965 har många av landets främsta konstnärer medverkat för att gestalta miljön på campus, både inomhus och ute på området. Idag finns här ett tusental verk, utförda i olika tekniker och med olika uttryck.

Välkommen att ta del av en konstskatt!

Guidade visningar

Onsdag 11 juni kl 18.30
Guide: Konstvetaren Ann-Catrine Eriksson, Umeå universitet

Tisdag 17 juni kl 12.30
Onsdag 18 juni kl 18.30
Guide: Brita Täljedal, konsthandläggare Umeå universitet

Visningarna tar ca 1 timme och de startar vid Mats Olofgörs skulptur Vågspel, på Campustorget intill MIT-huset och Universum (se bilden).
OBS! Ingen föranmälan behövs.

Konstguide i tryckt eller mobil version

Nyligen presenterades en tryckt konstguide, som finns att köpa i Profilshopen i Universum och på Bildmuseet. Den guiden finns också i en mobil version på  umu.se/konstguide

Båda dessa hör till Umeå universitets bidrag till kulturhuvudstadsåret 2014.

Redaktör: Michael Nordvall