Publicerad: 2013-09-04

Köpenhamn – första turnéstoppet för kulturhuvudstadsåret

NYHET Ett uppblåsbart hus med norrsken, samisk kultur och nya designidéer har anlänt till Köpenhamn för att marknadsföra Sverige och Umeå som kulturhuvudstad 2014. Umeå universitet är med på turnén för att locka studenter, alumner och forskare till Umeå.

Europaturnén, som går under namnet Caught by Umeå, gör nedslag i sju europeiska städer: Köpenhamn, Warszawa, London, Amsterdam, Paris, Barcelona och Hamburg. På torsdag den 5 september öppnas portarna för första gången i Köpenhamn. I samarbete med Umeå kommun, Umeå2014 och Visit Sweden, som projektleder och delfinansierar turnén, är Umeå universitet den största av aktörerna

Det ambulerande och transparenta kulturhuset finns centralt uppställt på Frue Plads i Köpenhamn. Icehotel i Jukkasjärvi har flugit in fem ton Torneälvsis, ur vilken iskonstnärer ska mejsla fram en unik skulptur. Besökarna kommer även att få se ljusspel i norrskenets färger, lyssna på föredrag av forskare vid Centrum för samisk forskning och inspireras av idéer från Arkitekt- och Designhögskolan vid Umeå universitet.

På varje ort bjuds alumner in till särskilda träffar.
– Umeå universitet har ett framgångsrikt alumnnätverk i Kina och vi vill bygga ett liknande nätverk i Europa. Studenterna försöker vi nå genom budskap om fördelarna med att studera i Sverige och att många av Umeå universitets utbildningar ges på engelska, säger Jonas Ericson, universitetets projektledare för turnén.

Kultur på campus finns också med på turnén.
– Vi gör så kallade Culture trades där man bjuder på en artist från Umeå, i utbyte mot att staden skickar en egen artist till Umeå under 2014, berättar Jonas Ericson.

Turnéplan

Köpenhamn: 5 september