Publicerad: 2010-04-15

Kreativ invigning av Icelab

NYHET Fredagen den 16 april invigs Icelab, ett nytt centrum för unga forskare vid Umeå universitet. Lokalerna liknar mer ett vardagsrum än ett kontor – allt för att stimulera kreativa diskussioner. Kreativitet är också temat för invigningen.

Text: Karin Wikman

IceLab, Integrated Science Lab, är ett gemensamt initiativ från de tre institutionerna ekologi, miljö och geovetenskap, fysik samt matematik och matematisk statistik. Forskarna arbetar med att förstå levande system med hjälp av teoretiska modeller – allt från hur barkborrar angriper skogar till hur information sprids mellan människor.

Intresserade journalister är varmt välkomna att delta vid invigningen.

Mer information om Icelab finns i detta pressmeddelande:

Invigningsprogram fredag 16 april

Kl 13.30-15.45 Kreativitetsseminarium med Peter Viksten Kl 16.00-17.00 Presentation av Icelab och dess medlemmar
Kl 17.00 och framåt Mingel

Lokal: Naturvetarhuset, plan 3. Du hittar entrén rakt framför dig då du går genom glasgången från Universum till Naturvetarhuset.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Petter Holme Institutionen för fysik Telefon: 090–786 50 44
E-post: petter.holme@physics.umu.se

Åke Brännström Institutionen för matematik och matematisk statistik Telefon: 090–786 78 62
E-post: ake.brannstrom@math.umu.se

Martin Rosvall Institutionen för fysik Telefon: 090–786 50 44