Publicerad: 2014-05-16

Kreativ utmaning för studenter på Digital medieproduktion

NYHET Utmaningen, som började 2013 och nu är årligen återkommande, är namnet på den tävling som institutionen för Informatik vid Umeå universitet anordnat under våren för studenterna på Digital medieproduktion.

Syftet med tävlingen, är att ge de studenter som är intresserade av att utöver studierna tillsammans med verksamma inom området digital medieproduktion, få inspireras, samtala om och värdera produktioner.

– Vi vet att DMP-studenterna är kreativa och drivna. Utmaningen har därför tre mål, att uppmuntra till samarbete mellan årskullarna, att skapa fler sammanhang där studenterna kan diskutera kvaliteter i sina arbeten, men också till att utveckla fler möjligheter för studenterna att visa upp sina produktioner, säger Karin Danielsson Öberg, programansvarig för Digital medieproduktion.

I år var uppgiften att fritt skapa en bild utifrån begreppet Digital kultur. Inför en granskande jury har sedan deras verk bedömts och var och en av bidragen har kommenterats på ett lärorikt sätt.

– Det är härligt att lyfta fram studenterna, vi är stolta över dem och det känns roligt att kunna bidra till att de får visa vad de kan, konstaterar Karin Danielsson Öberg.

Första pris gick till David Fahlberg termin 6, medan Gustav Orvefors termin 4 fick ett hedersomnämnande.

Juryn bestod av Frida Hammar, illustratör och konstnär, Andreas Nilsson, fotograf, Marcus Strandgren, DMP-alumn och 3D-animatör från The Core, samt Sara Berg, enheten för kommunikation och internationella relationer vid Umeå universitet.

Bilden ovan: Studenterna Samuel Olsson, Axel Andersson, Dennis Ku, Gustav Orvefors, Linnea Esberg och Tomas Diaz från redovisningen av tävlingen Utmaningen.

Redaktör: Mikael Hansson