Publicerad: 2019-03-01

Kreativ utmaning för studenter på digital medieproduktion

NYHET För sjunde året i följd arrangerades tävlingen Utmaningen vid Umeå universitet. På 48 timmar har studenter på Digital medieproduktion skapat produktioner inspirerade av barnboken ”Handbok för superhjältar”.

Ett stort antal studenter samlades i MIT-place på Umeå universitet för att se resultatet av den 48 timmar långa tävlingen Utmaningen. Eftermiddagen inleddes med visning av årets bidrag, därefter bjöds det på godis och mingel följt av prisutdelning.

Utmaningen är ett återkommande koncept där studenter på Digital Medieproduktion (DMP) uppmuntras att producera något inom ramen för utbildningen kopplat till ett givet tema under 48 timmar. Årets tema var barnboken "Handbok för superhjältar" av Elias och Agnes Våhlund, samt rollspelet som är inspirerat av boken och framtaget av Daniel Lehto.

Med tio inlämnade bidrag valde en jury bestående av fyra DMP alumner ut ett vinnande bidrag och ett hedersomnämnande. Juryn som bestod av Emma Jonsson, junior 2D artist, Jonas Lampe, visual designer & design team lead, Hanna Johansson, 3D generalist/character animator och Jonas Eriksson, photographer, bedömde bidragen utifrån:

• Hantverk
  • Budskap
  • Förhållning till angivna ramar
  • Koncept och idé

Första pris

Första pris för Utmaningen gick till Jonathan Nilsson, som går år tre på DMP. Juryns motivering:

Det vinnande bidraget ifrågasätter temat. Det är ett provokativt bidrag som väcker tankar hos betraktaren. Dess estetik är tidsenlig, med bra färgval och perspektiv. Hantverket håller hög kvalitet.

Hedersomnämnande

Juryn gav ett hedersomnämnande till Petra Blomqvist, som går år två på DMP. Juryns motivering:

En stark historia som knyter ann till inre hjältemod. Det inre modet blir allt viktigare i en allt ytligare värld. Bidraget är visuellt intressant, om än att det saknar digitalt inslag.