Publicerad: 2014-09-19

Kultur och stadsutveckling diskuteras på internationellt möte

NYHET Den 23–24 september är Sliperiet på Konstnärligt campus värd för en internationell konferens som Tillväxtverket arrangerar om kulturdriven tillväxt och hållbar stadsutveckling. De exempel som diskuteras kommer från Umeå och andra platser i världen.

Syftet är att lyfta fram konkreta metoder för att skapa dynamiska mötesplatser i städer, där kreativa företag och kulturutövare kan utveckla innovativa lösningar tillsammans. Dessutom visas hur samhällsplanerare, fastighetsförvaltare och andra ansvariga för hållbar stadsutveckling kan beställa tjänster från den kulturella och kreativa sektorn. Exemplen kommer från Umeå och andra platser i världen.

Hållbar stadsutveckling kan möta utmaningar såsom miljöförstöring, segregering och arbetslöshet med effektiv design, social inkludering och nya företagsidéer. För att ge goda förutsättningar till att det ska kunna ske krävs samarbete mellan olika kunskapsområden. Tillväxtverket arrangerar konferensen tillsammans med elva organisationer.

På konferensen medverkar bland andra Shin-pei Tsay, chef för forskning- och utvecklingsavdelningen på Transit Center i New York, USA. Tillsammans med Elin Pietroni, planeringschef i Umeå kommun, tar de upp frågan om hur stadsplanering kan utvecklas med hjälp av kulturella och kreativa företag.

Aerian Rogers, chef på BALTIC Centre for Contemporary Art i Gateshead, Storbritannien, talar på temat förnyelse genom kultur. Alla anföranden på konferensen hålls på engelska.

Talare från Umeå universitet

Umeå Urban Forum – Empowering public spaces through culture and creativity

Katrin Holmqvist Sten, Centrum för regionalvetenskap
Tid: 23 September, 15.00-16.00
Värd: Umeå kommun/Umeå 2014

The Maker Movement is paving the way to the future ­– How can academia support the road ahead?

Kenneth Bodin, UMIT Research Lab, Umeå universitet, och Algoryx SimulationLinnéa Dimitriou, konstnärlig ledare, SliperietAgneta Marell, vice rektor för innovation och samverkan, Umeå universitetKarl Hardell, VD, Uminova ExpressionDarja Isaksson, alumn från Umeå universitet och vd för Ziggy
Tid: 24 September, kl 09.00–10.00
Värd: Konstnärligt campus, Umeå universitet

Om konferensen Impact of Culture