Publicerad: 2010-10-07

Kultur på campus – både här och fjärran

NYHET Umeå universitets unika kultursatsning Kultur på campus går mot en ny höst – som blir en riktig höjdare, lovar projektledare Jonas Ericson.

Under hösten bjuder Kultur på campus varje vecka på väl tillagad lunchkultur. Höstens första programpunkt var Norrbottniska Väärt och akt nummer två var cirkusgruppen Magmanus som i strålande höstsol i början av september bjöd studenter och personal på en högt flygande show med mycket humor.

Men än finns mycket Kultur på campus kvar att njuta: etablerade författare som Torgny Lindgren, Håkan Nesser och Maria Sveland matchas med unga musiker som Carolina Wallin Pérez och dessutom erfarna rävar som Bob Hansson och Håkan Nesser. Hösten avslutas med Lucia på campus med Umeå studentkör den 13 december.

– Ett spännande besök blir jazzmusikern Georg Riedel och hans dotter Sarah med programmet Hemligheter på vägen, försäkrar Jonas Ericson.

Kultur på fler campus

Kultur på campus har börjat sprida ringar på vattnet runt om i världen. Via Culture Trade – en liten avknoppning till Kultur på campus – kommer kulturutbyten att ske med andra platser. Det är främst Umeås partneruniversitet som är aktuella och i höst åker Jonas till University of Manitoba i Winnipeg tillsammans med sångerskan Anna Hamilton för att hålla workshops och konserter.

Därefter blir det utbyte med Riga – kulturhuvudstad samtidigt som Umeå 2014 – och i mitten av oktober kommer Jonas att berätta om Umeå universitets kultursatsningar vid en konferens i Ungern. Här samlas företrädare för ett nätverk av universitet från tidigare och blivande kulturhuvudstäder i Europa.

– Det blir en spännande höst och det känns fantastiskt att flera andra länder och universitet är intresserade av Umeå universitets satsning, poängterar Jonas.

Kultur på campus är ett unikt projekt som levererar gratis kultur till studenter och personal vid Umeå universitet varje vecka.

Gå in på www.umu.se/kulturpacampus för att se hela höstprogrammet och för att prenumerera på nyhetsbrevet.

Redaktör: Anette Olofsson