Publicerad: 2013-04-08

Kultur på campus 10-årsjubilerar

NYHET Torsdag 11 april 10-årsjublierar Umeå universitets Kultur på campus – en världsunik satsning på kultur i vetenskaplig miljö. Det firas med en föreställning av Sveriges roligaste man, Al Pitcher.

– Vi har hela tiden velat göra vårt campus mer levande och tror verkligen på värdet av en kreativ paus. Kultur på campus är också en viktig mötesplats för medarbetare och studenter från olika vetenskapsmiljöer, säger projektledaren Jonas Ericson.

Sedan starten 2003 har Kultur på campus arrangerat 273 event med totalt drygt 144 000 besökare, bland annat konserter, författarbesök, dans- och teaterföreställningar. Nationella artister varvas med lokala och internationella, bland annat har Laleh, Norrlandsoperan, Torgny Lindgren, Ålidhem Cowboys, Eldkvarn, Deportees, Cleo, och Cullbergbaletten besökt Kultur på campus. Evenemangen äger rum varje vecka på olika delar av Umeå universitets campus - alltid vid lunchtid och alltid gratis.

Hösten 2013 åker Kultur på campus på Europaturné via Umeå2014 och projektet Caught by Umeå. Syftet med turnén är att väcka nyfikenhet och intresse för Umeås europeiska kulturhuvudstadsår 2014.

Kultur på campus 10-årsjubileum med Al Pitcher

Dag: Torsdag 11 aprilTid: Kl. 12.10–12.50Plats: Ljusgården, Lärarutbildningshuset
www.umu.se/kulturpacampus

För ytterligare information, kontakta gärna:

Jonas Ericson, projektledareTelefon: 070-666 18 89
E-post: jonas.ericson@adm.umu.se