Publicerad: 2012-03-12

Kultur som motmedel i kristider

NYHET Kultursektorn kan bidra till att hindra den ekonomiska krisen, det menar EU:s ordförandeland Danmark och lanserar Team Culture 2012.

Gruppen har till uppgift att i Europa utforska, analysera och plocka fram exempel på hur kulturyttringar gör skillnad och påverkar samhället i stort. Team Culture 2012 ska sammanfatta sitt arbete vid ett stort möte i juni i Bryssel inför inbjudna beslutsfattare, medlemmar från EU-parlamentet och europeiska kulturministrar.

I gruppen ingår tolv personer med olika yrkesmässiga och personliga bakgrunder, från Sverige deltar Margot Wallström, hedersdoktor, Umeå universitet, blivande styrelseordförande, Lunds universitet och Efva Lilja (rektor för Dans- och Cirkushögskolan).

Läs mer om Team Culture 2012Läs artikeln Europe's artists can make sense of the chaos and create hope i guardian.co.uk

Redaktör: Per Melander