Publicerad: 2014-04-10

Kulturanalysstudenter arrangerade panelsamtal om hbtq och hälsa!

NYHET Som en del i ett undervisningsmoment om projektarbete arrangerade studenter på Kulturanalysprogrammet ett panelsamtal under Feministiskt forum. Samtalet handlade om hbtq-personers hälsa och gick under rubriken ”Fuck the cis-tem”.

Inbjudna talare var Jenny Saba Persson från Rättighetscentrum Västerbotten, Randa Lamri, transfeministisk aktivist RFSL Umeå, och Evelina Lindahl, kulturanalytiker och före detta student på Kulturanalysprogrammet.

Samtalet bjöd på personliga erfarenhetsberättelser och reflektioner över hur normer kan verka exkluderande och diskriminerande. Men diskussionerna berörde också hur människor kan arbeta för förändring.

– Det pågår arbete med hbtq-certifiering inom till exempel vården och det är bra. Men kunskap om hbtq-frågor borde också finnas obligatoriskt i alla utbildningar och återkommande fortbildning för yrken där det ingår att bemöta människor inom vården, polisen, socialtjänsten, skolan osv, sa Evelina Lindahl.

Arrangemanget ägde rum under Feministiskt forum den 5 april och lockade ett drygt femtiotal engagerade åhörare.

Panelsamtalet var ett samarrangemang mellan Rättighetscentrum Västerbotten och Kulturanalysprogrammet vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper, Umeå universitet.

Läs mer om Kulturanalysprogrammet

Redaktör: Therese Högberg