Publicerad: 2013-09-16

Kulturentreprenörer följer med på turné

NYHET Snart har turen för Europaturnén Caught by Umeå kommit till London, Amsterdam och Paris. Med på resan åker Kristin Gravvik Hånes, Lovisa Dahlqvist och Olivia Sandberg som alla tre är studenter på Umeå universitets kulturentreprenörsprogram.

Första stoppet för studenterna blir London. Olivia Sandberg åker med och promotar Umeå som klubbstad och med sig har hon lokala klubben Kapellet som planerar ett skräddarsytt Umeå-set.

– Att få chansen att delta i turnén och att på ett sätt representera Umeå universitet är ett roligt och ärofyllt uppdrag, det skall bli spännande att se vad all planering kommer att resultera i. Jag tror och hoppas att det ger en bra chans för oss att sätta kunskap i praktiken, att nätverka internationellt och att se och lära oss nya saker, säger Olivia Sandberg.

Kapellet kommer att spela i det så kallade upplevelsehuset som byggs upp i Bernie Spain Gardens i South Bank samt på Notting Hill Arts Club i norra London. Turnén stannar i London 19 till 20 september.

Till stoppet i Amsterdam som äger rum 26 till 28 september tar Kristin Gravvik Hånes med sig finstämda ”indie-fusion”-akten Queenfish & other tales (Ewa Wikström och Elin Söderberg, Umeå). Torsdag kväll spelar bandet på CC Muziek Cafe och fredag kväll håller de till i upplevelsehuset som nu flyttats till Museumsplein i centrala Amsterdam.

– Att få möjligheten att följa med på Caught by Umeå-turnén känns väldigt spännande. Det är inte ofta man får en sådan chans att jobba internationellt, resa och knyta kontakter, menar Kristin Gravvik Hånes.

Till Paris åker Lovisa Dahlqvist och med sig har hon duon Systraskap som ska genomföra en avskalad spelning i upplevelsehuset. Den 3 till 5 oktober stannar Caught by Umeå i Paris. Två andra spelningar med Systraskap som ännu inte är bokade kommer även gå av stapeln.

– Jag tycker att det känns väldigt spännande och roligt att följa med på turnén. Jag ska ju till Paris och jag har aldrig varit där förut. Tänker att det är kul att få se hur ett sådant stort projekt tar form i verkligheten, på plats. Och faktiskt vara med och arbeta med det, säger Lovisa Dahlqvist.

Caught by Umeå är ett samarbete mellan Umeå2014 samt Umeå kommun, Visit Sweden, Umeå universitet och ett flertal andra aktörer. Syftet med turnén är att väcka intresse för Umeå och det nordliga rummet ute i Europa.

KulturentreprenörsprogrammetCaught by Umeå

Redaktör: Karin Wikman