Publicerad: 2014-11-18

Kulturhuvudstad – och sen då?

NYHET Har kultur någon betydelse för ekonomisk tillväxt? Hur skapas kreativa mötesplatser? Vad är egentligen kulturens nytta? Tankesmedjan Humtank bjuder in till paneldebatt i Väven, Umeå, torsdag 25 november.

Humtank, tankesmedjan för humaniora, och Humanistiska fakulteten, Umeå universitet, bjuder in till paneldebatt om kulturens betydelse och funktion mot bakgrund av att Umeå varit en av Europas två kulturhuvudstäder 2014.

Humtank har på senare tid varit framträdande i debatten om regeringens budgetproposition, nedläggningshot av Medelhavsinstituten och de humanistiska ämnenas nödvändighet för samhällsutvecklingen.

Alla intresserade varmt välkomna!

Tisdag 25 november kl 15.30–16.30, biografsalen Tagning, Kulturväven, Umeå

I samband med paneldebatten finns möjlighet för medier att enskilt intervjua de medverkande. För tidbokning av intervjuer kontakta Jesper Enbom, 070-274 75 00.

Medverkande:

Katrin Holmqvist-Sten, Centrum för regionalvetenskap vid Umeå universitet (Cerum)

Emma Swanström, musiker, arrangör och verksam inom kulturföreningen Verket.

Lars Westin, professor vid Cerum, Umeå universitet,

Anna Sofia Rossholm, lektor, institutionen för film och litteratur, Linnéuniversitetet. Medlem i Humtank.

Moderator:

Jesper Enbom, lektor vid institutionen för kultur- och medievetenskaper, Umeå universitet.

Kontakt:

Jesper Enbom, tel. 090-786 95 32, 070-274 75 00, jesper.enbom@umu.se
Per Melander, tel. 090-786 93 79, 0738-16 16 99, per.melander@umu.se

Arrangörer:

Humtank och Humanistiska fakulteten vid Umeå universitet

Använd gärna #Umeå2014 för kommentarer i sociala medier

Humtanks webbHumtank på Twitter
Humtank på Facebook

Humanistiska fakultetens webbHumanistiska fakulteten på Twitter
Humanistiska fakulteten på Facebook

Redaktör: Per Melander