Publicerad: 2013-08-13

Kungaparet besöker Konstnärligt campus

NYHET Kung Carl XVI Gustaf och drottning Silvia besöker Västerbotten den 15 augusti. De kommer bland annat att få en visning av Konstnärligt campus vid Umeå universitet – en unik mötesplats för design, arkitektur, konst och digitala experiment.

Kungaparet anländer till Lycksele med flyg från Midlanda på morgonen den 15 augusti. Därefter går turen vidare till Vindeln för att sedan fortsätta till Umeå och Umeå universitets Konstnärliga Campus.

På Konstnärligt campus kommer kung Carl XVI Gustaf och drottning Silvia att tas emot av Lena Gustafsson, rektor vid Umeå universitet, och Marie-Louise Rönnmark, kommunfullmäktiges ordförande i Umeå. Lena Gustafsson berättar inledningsvis om Umeå universitet och Konstnärligt campus.

Första stopp blir Bildmuseet, universitetets museum för samtida konst och bildkultur, och därefter visas den digitala experimentverkstaden Humlab-X. Slutligen kommer kung Carl XVI Gustaf och drottning Silvia att få ta del av Designhögskolan, där de får en inblick i de kreativa processer som resulterat i att Designhögskolan rankas som en av de främsta i världen. Några av högskolans internationella studenter kommer också att presentera sina arbeten.

Kulturhuvudstadsåret 2014 präglar avslutningen på Rådhustorget i centrala Umeå. Det blir också i samband med denna programpunkt som HM Konungen håller sitt tal till Västerbotten, länet som hans mor H.K.H. Prinsessan Sibylla var hertiginna för. Dagen avslutas med en middag på Länsresidenset.

Kung Carl XVI Gustafs eriksgata i Västerbottens län genomfördes 1976. Lycksele och Umeå besöktes den gången. Nu får samma städer kungligt besök igen med anledning av kungens 40 år på tronen.

Läs mer på Länsstyrelsens hemsida

Redaktör: Karin Wikman