Publicerad: 2014-09-18

Kungliga Skytteanska Samfundets pris 2014 tilldelas Ingeborg Waernbaum, enheten för statistik

Docent Ingeborg Waernbaum tilldelas Kungliga Skytteanska Samfundets pris 2014 till en yngre välförtjänt forskare vid Umeå universitet.

Ingeborg kommer fredagen den 17 oktober kl 13.00 att hålla en högtidsföreläsning med titeln Robusta metoder för skattning av kausala effekter.

Lite information om priset (från Skytteanska samfundets hemsida):

För att uppmärksamma och uppmuntra framgångsrik forskning instiftade Skytteanska Samfundet 1993 tre priser till yngre, framstående forskare vid humanistiska, samhällsvetenskapliga och teknisk-naturvetenskapliga fakulteterna vid Umeå universitet. Prissummorna är för närvarande 30 000 kronor vardera och utdelning sker vid Umeå universitets årshögtid på hösten då pristagarna också håller sina prisföreläsningar.

Dessa priser följdes av ytterligare fyra fakultetspriser som instiftades inom teknikvetenskaplig fakultet vid Luleå tekniska universitet 1999, inom skogsvetenskaplig fakultet vid Sveriges lantbruksuniversitet i Umeå 2002, vid Mittuniversitetet år 2005 samt vid medicinska fakulteten inom Umeå universitet år 2006. Också dessa priser utdelas till yngre framstående forskare vid respektive universitets högtidsdagar och prissummorna är 30 000 kronor vardera.

Priserna är periodiserade. I år delas de ut vid sam fak och med fak. Nästa år vid hum fak och teknat fak.

Läs mer om Umeå universitets årshögtid.