Publicerad: 2023-03-20

Kunnig lärare som skapar gott klimat får pedagogiskt pris

NYHET Anders Steinvall, universitetslektor i engelska vid Institutionen för språkstudier, får Lärarhögskolans pedagogiska pris 2023 på 30 000 kr.

Text: Sandra Lundström

– Det är så klart oerhört roligt att få ett sådant här pris. Det kommer att göra att jag cyklar till jobbet med ett leende på läpparna även en regnig måndag i november, säger Anders.

Anders undervisar engelsk grammatik och språkvetenskap på grund- och avancerad nivå, samt handleder examensarbeten. Han är också biträdande handledare för doktorander

Motivering

Anders Steinvall får priset för att han är en kunnig lärare som skapar ett gott klimat i klassrummet genom sitt engagemang och förmåga att se och inkludera alla studenter i undervisningen. Han gör svåra ämnen lättillgängliga genom att undervisa på ett strukturerat och intresseväckande sätt. Anders vill att alla studenter ska lyckas.

Bedömargruppen tittar på de nominerade utifrån deras pedagogiska förmåga som den visas i:

• undervisningsinsatser och mötet med studerande,
  • arbetet bland kollegor,
  • pedagogiskt utvecklingsarbete inom Lärarhögskolans område.

Priset delas ut av rektor vid Umeå universitet i samband med universitetets vårpromotion.