Publicerad: 2015-04-01

Kunskapskanalen sänder föreläsningar om samhällets utmaningar

NYHET Den 10 april sänder Kunskapskanalen föreläsningar från temadagen "Samhällets utmaningar" som Umeå universitet och SLU i Umeå anordnade tillsammans. Från Umeå universitet medverkar Agneta Andersson, Joacim Rocklöv, Gunnar Malmberg och Britta Lundgren. Moderator är Sverker Olofsson.

Samhället står inför stora utmaningar. Global uppvärmning, ohälsa, demografiska förändringar, brist på naturresurser, vatten och energi är några av de frågor som uppmärksammats. För att vi ska kunna anta dessa utmaningar krävs handlingar baserade på kunskap.

Umeå universitet och SLU i Umeå presenterade därför under en eftermiddag den 5 mars intressant forskning på temat. UR Samtiden fanns på plats i Umeå för att filma. Föreläsningarna sänds i Kunskapskanalen den 10 april, och går också att se i efterhand på UR Play.

Fredag 10 april

16.25 Klimatförändringarnas effekter på Östersjön
Hur mår Östersjön? Agneta Andersson, professor i pelagial ekologi, ger oss en bild av hur det ser ut i havet och varför det är viktigt att ekosystemet fungerar.

16.45 Hur påverkar klimatförändringar vår hälsa?
Joacim Rocklöv forskar i epidemiologi och global hälsa. Här berättar han om sin senaste forskning tillsammans med andra forskare runt om i världen.

17.50 Den åldrande befolkningen
När befolkningen åldras riskerar omsorg och försörjning att bli en tung börda främst i vissa grupper, säger Gunnar Malmberg, professor i kulturgeografi.

18.10 Svininfluensaepidemin, vad lärde vi oss?
Massvaccinationen var till för att hindra spridningen av pandemin. Biverkningen med narkolepsi är en av flera lärdomar som samhället måste ta itu med. Det säger Britta Lundgren, professor i etnologi.

KunskapskanalenUR Play

Redaktör: Petra Käck