Publicerad: 2017-10-30

Kunskapsveckan lockar 700 lärare till universitetet

NYHET När eleverna är lediga under höstlovet får skolans personal tid att utbilda sig. Den 31 oktober och 1 november får Umeå universitet besök av inte mindre än 670 lärare, som under fullmatade dagar får ett smörgåsbord av föreläsningar, seminarier och workshops om ny forskning och aktuella skolfrågor.

– Kunskapsveckan vid Umeå universitet är en viktig mötesplats för att kunna skapa och odla kontakter mellan skola och universitet. Att ha ett nära samarbete, och på ett enkelt sätt överföra ny erfarenhet och kunskap åt bägge håll, är utvecklande för både lärare och forskare. I slutänden är målet förstås att kunna ge barn och unga en bra och aktuell skolundervisning i alla ämnen, säger Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet.

Konferensen inleds den 31 oktober kl. 9.30 med ett panelsamtal på temat ”Hur ska man med kunskap möta okunskap” där forskare från universitetet samtalar kring fakta kontra åsikter och vetenskapens roll. Det inledande panelsamtalet kommer också att direktsändas på webben (men det kommer inte vara möjligt att ta del av sändningen i efterhand). Panelsamtalet leds av TV-journalisten Sverker Olofsson och de medverkande forskarna är Christer Nordlund, professor i idéhistoria, Eva Svedmark, doktor i informatik, Malin Rönnblom, docent i statsvetenskap och Kristina Lejon, docent i immunologi, Martin Rosvall, universitetslektor vid institutionen för fysik.

Därefter följer drygt 40 parallella föreläsningar och workshops med rubriker som:

• Datavetenskap: IT och programmering i skolan
  • Drönare och kartering med öppna verktyg i skoglig tekniklabb
  • Nyanlända elevers mottagande, kartläggning och undervisning
  • När asylprocessen slutar med ett nej - utvisning av ensamkommande flyktingbarn

Kunskapsveckan arrangeras av Umeå universitet och är ett årligt arrangemang som vänder sig till skolans personal. Konferensdeltagarna kommer främst från Västerbotten och Örnsköldsvik, men också från andra delar av landet. Region Västerbotten har medverkat i planeringen av konferensen.

– Kunskapsveckan är en tradition att vårda och fortsätta utveckla. En skola som vilar på vetenskaplig grund kräver att  alla som jobbar i och med skolan kontinuerligt förkovrar sig. Som vanligt är det en utmaning med många perspektiv, ämnen och önskemål som ska synkas men jag tycker att vi tillsammans ska vara stolta över programmet och traditionen,  säger Tobias Thomson, utbildningsstrateg vid Region Västerbotten.

Hela programmet för dagarna

Tid: 31 oktober - 1 novemberPlats: Umeå universitet
Arrangör: Umeå universitet

För ytterligare information, kontakta gärna:

Marie Oskarsson, utbildningssamordnare, Lärarhögskolan, Umeå universitetTelefon: 090-786 69 47
E-post: marie.oskarsson@umu.se

Redaktör: Mattias Grundström Mitz